Donderdag 9 september 2021 Raket Oudere Kind

Vanmorgen gingen we bij De Raket (oudere kind) van start met een leuke nieuwe groep leerlingen. Voor een paar kinderen was De Raket al vertrouwd omdat zij vorig jaar of een aantal jaar geleden ook al een periode hebben meegedaan. Voor het grootste deel van de groep was De Raket nieuw. Leuk om jullie vandaag te ontmoeten en samen met jullie aan de slag te gaan!
We zijn de ochtend gestart met een SmartGame en kregen uitleg over deze spelletjes. We hoorden dat we deze spelletjes niet alleen doen omdat ze leuk zijn, maar ook om te leren leren, leren doorzetten en te leren hoe je slimme (nieuwe) strategieën inzet om een uitdaging op te lossen. Nadat we een kennismakingsspelletje hadden gedaan, kregen we uitleg over ‘leren bij De Raket’. De juf legde ons de leerkuil uit en vertelde hoe je verschillende ‘gereedschappen’ kunt inzetten als iets lastig is. Je kunt bijvoorbeeld doorzetten, om hulp vragen, een andere strategie inzetten en nog veel meer. We bespraken dit aan de hand van voorbeelden uit de praktijk: leren zwemmen, een moeilijk trucje leren bij voetbal, leren fietsen en meer.
Na deze les gingen we van start met een project over ons brein. We leerden hoe ons brein ons soms voor de gek kan houden – bijvoorbeeld bij optische illusies – en leerden hoe ons brein ons lichaam aanstuurt. Daarbij kan soms ook iets misgaan, bijvoorbeeld als je een hersenbeschadiging hebt. In ons projectboekje gaan we de komende weken informatie opschrijven die we hebben geleerd, gelezen en hebben opgezocht in boeken of op het internet. We bedenken de komende week onze eigen leervraag en werken deze uit in een werkvorm die we zelf kiezen. Dat kan een lapbook zijn of een poster, een boekje of een werkstuk. Voor sommige kinderen was deze opdracht best pittig: het was niet gelijk duidelijk wat er precies moest gebeuren en het lukte ook niet in een keer allemaal. Dit is best spannend: iets nieuws leren is soms ook wel een kwestie van hard werken en de ‘gereedschappen’ inzetten waar we het over hebben gehad aan het begin van de ochtend. De juf gaat ons de komende weken stap voor stap helpen hoe we dit project succesvol kunnen doorlopen zodat we er veel van leren.
In de pauze speelden we lekker buiten en deden we pleinspelletjes van BeweegWijs. Na de pauze keken we het Jeugdjournaal en werkten we verder aan ons project. We eindigden de ochtend met een uitdagende kapla-challenge. Hiervoor hebben we de volgende keer meer tijd nodig, want dit was leuk én moeilijk! Tot volgende week!

De-leerkuil-poster-print-A3