Donderdag 9 maart Raket Jonge Kind

  

Vanmorgen zijn we de ochtend weer gestart met de SmartGames. Nels was de eerste die zijn spel al helemaal uitgespeeld heeft, hij mocht een ander spel uitkiezen. De leerlingen hebben veel plezier in alle leuke, uitdagende spelletjes die de juf heeft aangeschaft, dat is duidelijk te zien! Ook als het lastig wordt proberen ze (soms met wat hulp van de juf) toch door te zetten.

In de kring vertelden we elkaar wat we allemaal gedaan hebben in de vakantie. Veel kinderen bezochten musea en vertelden daar enthousiast over. Zo hebben we elkaar weer op ideeën gebracht voor een volgende vakantie!

De juf las een stukje voor uit het prentenboek over André de Astronaut. Ze las echter maar twee bladzijdes voor. Hierna liet ze zien hoe je, als je maar twee bladzijdes hebt gelezen in een boek, zelf het verhaal af kunt maken. We mochten zelf verzinnen hoe het verhaal verder ging, maar er waren wel regels: voeg minimaal 5 bladzijdes toe, en schrijf op elke bladzijde minstens 4 regels tekst, en voeg een plaatje/tekening toe. Doel van deze opdracht was het gebruiken van creativiteit en fantasie om een verhaal af te maken, maar wel binnen duidelijke kaders (minimaal aantal bladzijdes en regels tekst). Zelf creëren is een van de dingen die belangrijk zijn om te doen voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Maar het is ook iets waarbij sommige leerlingen flink tegen zichzelf aanlopen (‘als ik het verzin is het dus niet echt waar?’ ‘Hoe moet ik nu beginnen aan deze opdracht?’ ‘Ik weet niks!’). Het kan ook best lastig zijn als niet helemaal duidelijk is wanneer het resultaat ‘goed’ of ‘fout’ is. Nadat we met elkaar nagedacht hebben over de verschillende manieren waarop je zo’n opdracht kunt aanpakken, gingen we aan de slag. De juf hielp ons soms een stukje op weg als dat nodig was. Thijmen liet zijn fantasie de vrije loop, en had een prachtig boek met mooie tekeningen! Ook Esmée kon al haar creativiteit kwijt in deze opdracht. Nels maakte prachtige tekeningen en vertelde aan de juf wat hij had getekend zodat de juf het erbij kon schrijven. Toen de tijd om was mochten we ons boekje aan de klas voorlezen. Sommige leerlingen waren niet tevreden met het resultaat. Hier heeft de juf met ons over gepraat: misschien kunnen we van elkaars aanpak en strategie leren, zodat het ons de volgende keer iets makkelijker afgaat!

Na de pauze kwam de juf met een heel spannende ‘challenge’: ‘de marshmallow challenge’. De leerlingen vonden die grote zak marshmallows op het bureau van de juf vreselijk spannend! De uitdaging luidde als volgt: maak een zo hoog mogelijk bouwwerk met een stuk tape, stukje touw, spaghetti en een marshmallow. De marshmallow moet helemaal bovenop het bouwwerk terechtkomen, en de tape en het touw mogen in stukjes worden geknipt. Dit viel nog niet mee! Onze bouwwerken bleven nog niet zo goed staan. Denken jullie thuis nog even goed na over slimme oplossingen? Over een paar weken gaan we het nog een keer proberen en dan neemt de juf verschillende soorten tape mee zodat het bouwen iets gemakkelijker gaat!

Tot volgende week!