Donderdag 9 februari Raket Jonge Kind

Vandaag zijn we gestart met de nieuwe periode bij De Raket. Thijmen, Joël en Nels kwamen voor het eerst. De andere leerlingen hebben hen vandaag een beetje wegwijs gemaakt. We zijn de ochtend gestart met inloop en SmartGames. De leerlingen kiezen aan het begin van de periode een spel uit gaan door tot het spel klaar is. Ze vullen op hun registratieblad in hoe ver ze zijn. Met elkaar kijken we hoe we de opgaven het beste kunnen oplossen, waar we vastlopen en welke strategieën we gebruiken om dan weer verder te kunnen.

De eerste helft van de periode gaan we werken over beroepen. Vorige periode hebben we gekeken naar uitvindingen en innovatieve oplossingen. Het leuke is dat we nu de koppeling kunnen maken: nieuwe uitvindingen zorgen weer voor nieuwe (toekomstige) beroepen. Welke beroepen zullen er in de toekomst zijn die nu nog niet bestaan? We bekeken een aantal beroepen van vroeger die inmiddels niet meer worden uitgeoefend. Wat dacht u van de lantaarnaansteker, de melkboer of de dorpsomroeper? Ieder kind maakte een poster over zijn of haar ‘droomberoep’. Dat kon een bestaand beroep zijn, of een beroep dat nog niet bestaat. Zo willen Esmée en Coen dolgraag achtbanentester worden, wordt Florijan animatie-ontwerper en wil Nels uitvinder worden. Volgende week werken we verder over beroepen.

Na de pauze werkten we in tweetallen aan een Kapla-opdracht. Er waren twee opdrachten: bouw een (herkenbaar) dier van Kapla, of bouw de toren van Pisa, en zorg dat deze echt schuin staat. Bespreek samen hoe je ervoor kunt zorgen dat de toren schuin staat en niet omvalt. Er werden dino’s, giraffes en heel schuine torens gebouwd (die niet allemaal even goed bleven staan, dus we blijven oefenen!). De nadruk lag ook op het samenwerken en overleggen tijdens deze opdracht.

We eindigden de ochtend met filosofie, en we bespraken eerst wat we doen bij dit vak. Bij filosofie denken we na over allerlei vragen waarbij het vooral gaat over het ‘samen nadenken’ en niet zozeer om het geven van het juiste antwoord. Vandaag dachten we, aan de hand van praatplaatjes, na over ‘geheimen hebben’. Eerst bespraken we wat een geheim precies is, en daarna spraken we over leuke en minder leuke geheimen. We bekeken de plaatjes van de vader, moeder, juf, fee, een dansend kind, een bouwer, een speelgoedmaker en nog veel meer. Samen dachten we na over wat voor geheimen zou zouden kunnen hebben. Het was leuk om hiermee met een aantal kinderen voor het eerst te oefenen en samen na te denken.

De ochtend was alweer snel voorbij. Volgende week gaan we verder, tot volgende week!