Donderdag 6 april Raket Jonge Kind

Vanmorgen gingen we aan de slag met ‘creatief denken’. We dachten na over wat ‘creatief zijn’ nu eigenlijk is. De kinderen kwamen met de volgende definities: dingen zelf bedenken, zelf ontwerpen, iets maken wat er nog niet is bijvoorbeeld van Lego… Samen keken we naar alledaagse voorwerpen (bijv. een plastic bekertje) en bedachten wat we daar allemaal nog meer mee kunnen doen (naast eruit drinken). We kwamen op van alles! Van telefoon tot bloempotje en van spin tot bloem; de mogelijkheden bleken eindeloos! Hierna bekeken we met de juf een aantal kaften van kinderboeken, en we bedachten klassikaal waar we dachten dat het boek over ging. En voor beide opdrachten gold: er zijn geen foute antwoorden! Vervolgens gingen we met deze en andere opdrachten aan de slag in ons ‘creatief denken-boekje’. Vraagt u thuis maar eens hoe dat ging!

Na de pauze bekeken we een filmpje over een jongen die uitvinder en kunstenaar was en die prachtige dingen maakte van gewone, alledaagse (gevonden) voorwerpen. De kinderen vonden het inspirerend om te zien, en gaan hiermee vast thuis nog wel aan de slag.

De bouwopdracht was vandaag een keer geen kapla-opdracht. We gingen namelijk aan de slag met…rietjes. Wist u dat je van rietjes en tegelkruisjes (5mm) de mooiste bouwwerken kunt maken?  Sommige kinderen knipten de rietjes in kleinere stukjes om een nog stevigere constructie te kunnen maken. Het was een flinke uitdaging om hoog én stevig te bouwen!

Hierna gingen we aan de slag met een gebruiksaanwijzing. En niet zomaar een gebruiksaanwijzing, maar eentje die als handleiding dient voor onszelf! We vulden vragen in als: soms werk ik niet zo hard, en dat komt omdat…, Ik vind het moeilijk om…, andere kinderen begrijpen het soms niet zo goed als ik…Op deze manier denken we na over onszelf en leert de juf ons ook iets beter kennen. Over twee weken gaan we hiermee verder, want volgende week vieren we paasfeest op onze eigen school.