donderdag 4 februari 2016

Vandaag was de eerste dag van periode 14, sommige leerlingen waren vorige periode ook elke donderdagmorgen in de Raket, een leerling was in periode 10 en een leerling was in periode 11 in de Raket. Voor de anderen was het een nieuwe ervaring. We zijn gestart met kennismaken met elkaar. Daarna deden we debat, de stelling was: ”Geld maakt gelukkig”. Dit gaf veel stof tot debat. Daarna hebben we met elkaar geleerd over de werking van de hersenen; hoe leren we nu eigenlijk?! We bekeken een filmpje hierover:   https://www.youtube.com/watch?v=7NPNt4y-OzI                   We leerden dat leren het vormen is van uitgebreide en sterke netwerken in de hersenen. Daarna dachten we na over wat we wilden leren in de Raket. De leerlingen maakten een mindmap, waarin kwam te staan waar je heel goed in bent, wat je nog meer wilt leren, welke doelen gekozen worden voor de Raketperiode en welke activiteiten je graag wilt gaan doen. Na de pauze was het tijd voor filosofie in twee groepen. We filosofeerden over “Jezelf zijn”, wie ben ik echt, hoe ontdek ik wie ik ben, wie kan mij helpen mijzelf te ontdekken. Als laatste was het tijd voor Rakettijd. Iedereen heeft uitgekozen, n.a.v. een gesprek met de juffen, wat hij/zij tijdens Rakettijd wil leren. Leerlingen die vorige periode ook in de Raket waren, gingen verder met de axenroos. De axenroos kan worden uitgelegd met behulp van eigenschappen welke bij verschillende dieren horen. Bijvoorbeeld: De havik – kritisch zijn en de bever – zorgen voor een ander. We hebben opgeschreven welke eigenschappen bij ons passen met welke eigenschap we graag zouden willen oefenen. Deze eigenschappen hebben we geoefend met samenwerkingsopdrachten.

foto 1 foto 2