Donderdag 31 augustus 2017 Raket Oudere Kind

 

 

Vanmorgen zijn we gestart met de nieuwe groep: Fiene, Liv, Laurens Jan, Merlijn, Sebastiaan, Sven, Benjamin, Lindsey, Thijmen en Anniek. Iedereen die binnenkwam mocht een Smart Game uitkiezen en kreeg een registratieblad. Er werd goed nagedacht over de oplossingen van de spellen. In de tussentijd mochten de leerlingen een map uitkiezen, waar hun naam opkwam en waar we planningen en gemaakt werk in gaan
bewaren.

Toen iedereen er was hebben we kennis gemaakt met elkaar in de kring. Na korte uitleg over de gang van zaken in de Raket, was het tijd voor ons eerste debat over de stelling: “Als je troep op staart ziet liggen, moet je het opruimen”. Er werd goed gedebatteerd en bijna iedereen heeft iets gezegd.

Daarna was het tijd voor de start van ons project “Uit de Kunst” waar de hele morgen aan gewerkt hebben.

We lazen onze uitdaging waarin o.a. stond: “In 2017 viert De Stijl haar 100e verjaardag. Een mooie aanleiding om in de klas aandacht aan deze Nederlandse kunstbeweging te besteden. Een belangrijk lid van De Stijl was Piet Mondriaan. Zijn naam is bekend, maar wat weten we eigenlijk van hem en zijn werk, zijn manier van werken en de ontwikkeling in zijn werk? Elk groepje onderzoekt een vraag en presenteert in één minuut het gevonden antwoord op de vraag.

De verschillende deelvragen zijn:

  1.   Wat kunnen jullie vertellen over het leven van Piet Mondriaan?
  2.   Wat kunnen jullie vertellen over het werk van Piet Mondriaan?
  3.   Wat kunnen jullie vertellen over de manier van werken van Piet Mondriaan?
  4.   Wat kunnen jullie vertellen over de ontwikkeling in het werk van Piet Mondriaan?
  5.   Wat kunnen jullie vertellen over De Stijl?”

Er werd hard gewerkt en diep nagedacht, elke groepje werkte een vraag uit en presenteerde wat gevonden werd aan de medeleerlingen. Hierdoor leerden we van en met elkaar.

Ook hebben we in dezelfde duo’s met blokken “schilderijen” a la Mondriaan gemaakt, waarbij belangrijk was dat het kunstwerk een sfeer uitstraalde en een gevoel opriep. De namen van de gemaakte werken waren: de Kooi, Doolhof, Kleurendief, Kleurenzee, Klodrio Boogie Woogie. De resultaten waren prachtig en elk duo bereikte het doel om een specifieke sfeer op te roepen.

We kijken terug op een prettige leerzame ochtend.