Donderdag 3 november Raket Jonge Kind

img_2591

Vanmorgen gingen we aan de slag met ons thema ‘Leren leren over dieren’. Dit keer was deel 2 aan de beurt: ‘(Aan)tekeningen maken’. We keken een filmpje over de kameel en leerden hoe je daarbij aantekeningen maakt en die vervolgens verwerkt in een woordweb. Vervolgens gingen we zelf aan de slag. In tweetallen zochten we allerlei ‘weetjes’ op over een dier en maakten hier een woordweb van. Vervolgens deden we weer het spel waarbij we op muziek door de klas liepen. Zodra de muziek stopte vertelden we een ander tweetal wat we hadden opgeschreven over ons dier.

Na de pauze werd de Kapla-opdracht weer een stukje lastiger: we moesten goed overleggen, een toren bouwen, Kapla en Magnetics gebruiken en de toren moest stevig staan. Het bleek erg lastig om de twee materialen te gebruiken met bouwen. Ook was het niet eenvoudig om vooraf goed te overleggen en een ‘bouwplan’ te maken. Eigenlijk was de opdracht een beetje ‘mislukt’ bij beide groepen. De juf gaf aan dat ze daar eigenlijk wel blij mee was: nu kunnen we onszelf volgende week verbeteren! De leerlingen gaan thuis een plan schrijven/tekenen voor de volgende keer.
Na het bouwen gingen we aan de slag met filosofie. De juf las een gedicht voor en klassikaal dachten we na over vragen als ‘wanneer is iets eigenlijk een gedicht?’ ‘Hoe weet je of een gedicht goed is?’ en ‘Moet een gedicht altijd rijmen?’ Dat waren leuke vragen waar we ons met elkaar in hebben vastgebeten!
Hierna werkten we verder over Fixie en Growie. We bespraken een paar voorbeelden van ‘fixed’ gedrag en ‘op groei gericht gedrag’ en bedachten hoe Fixie en Growie reageerden en hoe de kinderen zelf zouden reageren. We eindigden de ochtend met het lezen van het boekje over de draak die niet meer kon vuurspuwen. Een boekje dat gaat over falen en faalangst. Volgende week lezen we dit boekje verder.

img_2590  img_2593 img_2594 img_2595 img_2596 img_2598