Donderdag 29 september Raket Jonge Kind

img_1881

Vanmorgen begonnen we met de Smart Games, en Esmée is de eerste die een heel opdrachtenboekje heeft uitgekregen. Ze verzon goede en creatieve oplossingen voor de soms complexe puzzels, goed gedaan Esmée! De andere kinderen komen ook steeds verder. Koen bouwt heel ingewikkelde torens en we zijn benieuwd of de laatste toren blijft staan! Aan Koen zal het niet liggen, hij blijft het proberen totdat het lukt!

Op de informatieavond hebben de ouders gehoord over het boek ‘Mindset’ van Carol Dweck. Nu is er ook een werkboek over dit onderwerp, en wij gaan hier de komende weken mee aan de slag! Vandaag begonnen we met een eerste opdracht: opschrijven wat onze kwaliteiten zijn, en reageren op de stelling ‘Je bent zo slim als je bent, en daar kun je niet echt veel aan veranderen.’ Een mooie stelling om ook thuis eens met uw kind over door te praten… Het werkblad hebben de leerlingen mee naar huis genomen om aan u te laten zien.
De juf zette trouwens aan het begin van de ochtend een bakje snoep neer. Het experiment waar we het vorige week over hadden, gingen we vanmorgen uitvoeren. De keuze was: of voor de pauze één snoepje pakken, of wachten en na het buiten spelen twee snoepjes krijgen. Vraagt u maar eens aan uw kind of dat lastig was..!
We deden klassikaal een spel uit het boek ‘Vooruit – leerspelletjes voor de onderbouw’ van het CBO. Een leerling kreeg een touwtje met een aantal knopen erin en moest (met de ogen gesloten) de knopen tellen. Vervolgens kwamen er opdrachten bij: bij knoop 3 moet je springen, bij knoop 7 moet je een rondje draaien, bij knoop 8 moet je je rechterbeen optillen etc. Het werd steeds lastiger, en Florijan was als laatste aan de beurt. Hij kon heel veel opdrachten achter elkaar onthouden en uitvoeren!

img_1892
Hierna werd het nieuwe thema geïntroduceerd: we gaan werken over ‘geheimen in de geschiedenis’. Door een aantal clipjes te kijken op schooltv.nl en een groot aantal boeken te introduceren kwamen thema’s langs als: Toetanchamon, de Maya’s, De Romeinen, Pompeï, Anne Frank en nog veel meer. In tweetallen gaan we de komende weken aan ons eigen thema werken en hier een boekje over maken. We leren hoe je informatie verzamelt (niet letterlijk overschrijven uit het boek, maar hoe moet het dan wel?), hoe je onderscheid maakt tussen hoofd- en bijzaken, en hoe je slim kunt samenwerken. Als het boekje af is gaan we het aan de klas presenteren. De leerlingen mogen thuis natuurlijk ook zoveel mogelijk informatie verzamelen en op onderzoek uitgaan! Tot volgende week!
img_1883 img_1886 img_1887    img_1894 img_1895

img_1893