Donderdag 28 november 2019 Raket Oudere Kind

Vanmorgen hebben we gewerkt aan een opdracht over constructie en bouwen. Dit waren de doelen van de les:

Aan het einde van de les

  • Weet je wat stevige constructies zijn
  • Heb je stap voor stap gewerkt aan de opdracht door de checklist te gebruiken
  • Heb je een toren gebouwd van kranten die zonder hulp blijft staan

Zoals je kunt zien was het bouwen van een stevige toren van kranten niet het enige doel. We leren ook om een grote opdracht ‘in stukjes te hakken’ en onszelf goed te controleren aan de hand van een checklist. De juf heeft gemerkt dat we dat nog best lastig vinden en daarom gaan we hiermee aan de slag tijdens de project-lessen.

Na de pauze deden we denksleutel-opdracht: bedenkt voor elke letter van het alfabet een plaatsnaam (in Nederland) waar Sinterklaas cadeautje gaat brengen. Het viel niet mee om met de letter I, J en Q een plaatsnaam te bedenken. We kregen tien minuten (individueel) de tijd en daarna twee minuten om met elkaar het hele alfabet af te krijgen. Dit was een flinke uitdaging maar het ging erg goed! We kwamen erachter dat er wel plaatsnamen zijn waar een ‘x’ in zit, maar geen plaatsnaam die begint met een ‘x’.

De juf las vervolgens een verhaal voor uit het boek van ‘De Zweetvoetenman’. Het verhaal ging over artikel 2 van het Nederlands strafrecht: ‘De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.’ Dat klinkt heel logisch, maar wat als iemand nou een strafbaar feit pleegt in een ander land en het impact heeft op iemand in Nederland? Of wat als je in Nederland geen paarden mag verhandelen (zoals in het verhaal over het Azewijnse paard-arrest, in WO I, 1914) ) iemand een paard smokkelt vanaf Nederlands grondgebied en er in Duitsland (aan de overkant van het water) iemand aan een touw trekt om het paard naar Duitsland te halen? Welke wetgeving is dan van toepassing, de Duitse of de Nederlandse? En wat betekent de uitspraak in deze rechtszaak voor hedendaagse situaties (denk aan hacken en drones inzetten om een strafbaar feit te plegen op een andere plek dan waar je je bevindt)? Interessant en leerzaam om met elkaar te ontdekken dat de uitspraken in de rechtszaak van het Azewijnse paard nu nóg van invloed zijn op hedendaagse situaties!

We eindigden met onze rakettijd opdrachten – zoals het tekenen van optische illusies, onderzoek doen naar vliegtuigjes, bouwen en het leren van een taal – en zien elkaar over twee weken!