Donderdag 23 maart Raket Jonge Kind

 

Vandaag heeft de juf ons uitgelegd wat een ‘infographic’ is. We bekeken verschillende filmpjes en een boek waarin informatie werd uitgelegd met ondersteunende illustraties en animaties. Zo bekeken we onder andere de ‘medaillespiegel’ van de Olympische Spelen: een overzichtje van de gewonnen medailles per land in een overzichtelijk schema met plaatjes in plaats van een stuk tekst. Hierna gingen we hiermee aan de slag aan de hand van het thema ‘Ridders en kastelen’. In tweetallen kregen we een boek over dit onderwerp en werkten we een of twee bladzijden met informatie uit in infographics. De juf keek met ons mee en hielp ons op weg. Samenwerken kan soms ook best lastig zijn. We moesten ook bij deze opdracht goed met elkaar overleggen en afstemmen wat we gingen doen.

Na de pauze gingen we verder met de volgende uitdaging: we bouwden (in tweetallen) een Kapla-brug over een ravijn. Dit keer was het ravijn geen 20 centimeter, maar zo groot mogelijk…Een paar keer stortte er een brug in, maar uiteindelijk had ieder duo een brug die afstanden overbrugde tot wel 46 centimeter!

We eindigden met een les filosofie over ‘licht’. De juf las een verhaal over Anna, die wel een heel slim idee had verzonnen om (veel te) vroeg uit haar bed te komen…Ook las de juf over de zon en de maan, en dat de maan licht geeft dankzij de zon. We spraken in de kring over vragen als: welke dingen kun je goed doen in het donker? En welke dingen in het licht? Kun je licht vasthouden? Wat zou er gebeuren als het voortaan altijd donker zou zijn? Volgende week werken we verder over ridders en kastelen. En hopelijk zijn Lars en Thijmen dan weer helemaal beter!