Donderdag 23 februari Raket Jonge Kind

 

Tijdens het werken aan de smartgames liep de juf rond om te helpen en mee te kijken en met ons mee te denken. Sommige kinderen vonden het wel erg snel ‘goed’. Samen keken we of ze de puzzel écht hadden opgelost, en –als dit niet het geval was – naar hoe we de opgave wèl konden oplossen. Het hielp om verschillende strategieën toe te passen om de puzzel op te lossen. Soms helpt het aanreiken van een nieuwe strategie een leerling dan weer verder!

Vandaag stond verder in het teken van ‘samenwerken’. Verschillende kinderen hadden informatie meegenomen voor hun poster, en hebben dit gebruikt om hun poster over beroepen af te maken. Goed samenwerken was daarbij heel belangrijk. Welke vaardigheden heb je nodig om samen te werken? En hoe zorg je ervoor dat je een goed eindresultaat krijgt met elkaar? De posters werden aan de klas gepresenteerd, waarna de kinderen elkaar ‘tips’ en ‘tops’ gaven.

Na de pauze hadden we ‘debat’ en reageerden we op de stelling ‘een echte kaart is leuker dan een digitaal berichtje’. We kregen een rood (oneens) of groen (eens) kaartje en moesten argumenten verzinnen bij onze mening. Iedereen kwam een keer aan de beurt, en er werden goede argumenten bedacht. Dat was soms best lastig, omdat je soms een kaartje kreeg dat niet aansloot bij je eigen mening…

Hierna werkten we aan een bouwopdracht met Kapla. We maakten een brug die een ‘ravijn’ van 20 centimeter moest overbruggen. We keken bij wie dit lukte en maten ook hoe hoog de brug was. Kijk maar eens op de foto’s hoe goed dat lukte. De kinderen waren echte doorzetters, ook als het soms tegenzat en de brug weer instortte.

Aan het einde van de ochtend deden we spelletjes in groepjes spelletjes. Omdat het nieuwe spelletjes waren moesten we samen de gebruiksaanwijzing doornemen en uitzoeken hoe de spelletjes werkten. Het was een leerzame ochtend, na de vakantie zien we elkaar weer. Fijne vakantie!