Donderdag 22 september Raket Jonge Kind

img_1690img_1686

Na de inloop en start van de ochtend blikten we terug op de vorige les. De leerlingen wisten nog goed te benoemen dat het ging over Salvador Dali, dat hij een heel eigenwijze kunstenaar was die schilderijen maakte waarbij het leek of je in een droomwereld stapte. We maakten ons ‘droomdier’ af en leerden hoe je hierbij een gedicht kon schrijven. We keken naar voorbeelden van gedichten bij schilderijen van Escher, Karel Appel en Rembrandt, en leerden dat een gedicht eigenlijk niet eens per se hoeft te rijmen! Komt u volgende week maar eens in de klas kijken welk dier van ons is…
We bekeken na de pauze een filmpje over Karel Appel. Hij smeerde heel woest en expressief verf op een doek. De kinderen reageerden met: ‘het lijkt wel of hij boos is op het schilderij.’ ‘Hij is woest!’ ‘Hij wil het schilderij kapot maken’. Vervolgens legde de juf uit wat expressionisme is, en wat CoBrA voor groep was. Dus als de kinderen thuis allemaal moeilijke woorden gaan gebruiken, dan hebben ze dat geleerd bij De Raket!
We speelden het lettergrepenspel voor het eerst, en dat was nog best lastig! Ieder kind kreeg een aantal kaartjes met lettergrepen waarmee woorden gemaakt moesten worden. Soms lukte dat goed, en soms wisten we niet meer helemaal zeker of ‘schape’, ‘teke’ ‘ingba’ nu eigenlijk wel of geen woorden waren…
Hierna vertelde de juf over een experiment waarover ze had gelezen: kinderen kwamen in een ruimte waar een schaal snoep op tafel stond. Ze mochten kiezen: nu direct een snoepje krijgen, of een half uur wachten en twee snoepjes krijgen. Wat zouden jullie kiezen? Een groot aantal kinderen zou een half uur wachten, maar twee kinderen zouden wel direct dat ene snoepje willen hebben. De reden was wel heel grappig: ze waren bang dat ze van twee snoepjes gaatjes in hun tanden zouden krijgen…!
We eindigden de ochtend met een bouwopdracht. Vandaag gingen we in duo’s bouwen en gaven we elkaar een bouwopdracht. Als de opdracht was uitgevoerd wisselden de duo’s om en mocht de ander bouwen. Ze mochten elkaar instructies geven als het niet lukte. Zo zagen we de Eifeltoren, een huis met een lift en een tempel voorbij komen. Kijk maar eens op de foto’s naar de resultaten.

img_1697 img_1696 img_1695  img_1688