Donderdag 2 juni Raket Jonge Kind

IMG_8433 IMG_8441

Wat leuk dat jullie het stukje dat ik vorige week op de website heb geplaatst zo goed hebben gelezen! Veel kinderen hadden iets meegenomen over het thema. Yasin heeft ons een boek over insecten laten zien en Famke had haar paardrijcap meegenomen, en een boek over paarden. Dat kwam goed uit, want ook vandaag waren we weer bezig met werken over dieren. Iedereen kreeg een ‘dierenpaspoort’ van de juf, en ging aan de slag met het opzoeken van informatie over dit dier. Weer was het belangrijk om te leren hoofd- van bijzaken te onderscheiden. We werkten erg lang aan dit paspoort, want informatie lezen, begrijpen en verwerken duurt best lang! Vervolgens mochten we aan de klas presenteren wat we hadden geleerd over het konijn, de lynx, het stokstaartje of de andescondor. Zo leerden we van elkaar weer veel nieuwe dingen over dieren waar we (soms) nog nooit van hadden gehoord!

De tweede helft van de ochtend gebruikten we om met elkaar te analyseren waar het nu de vorige keer misging met het bouwen van de brug van kapla. Het lukte ons namelijk niet goed om een stevige brug te bouwen die ook echt een flink stuk kon overbruggen (zonder om te vallen). We bekeken plaatjes van stevige (kapla)bouwwerken en probeerden te achterhalen wat deze gebouwen stevig maakt. We overlegden samen hoe we het bouwen van de brug vandaag gingen aanpakken. We maakten een plan en gingen aan de slag. Wat was jullie brug van blokken stevig, Dominiek en Zoë! Een ander team van vijf kinderen had al een aantal stevige palen van kapla gemaakt, maar het samenwerken was nog best lastig; zo ging het bouwen niet zo snel. We hebben aan het einde geanalyseerd hoe het samenwerken de volgende keer slimmer aangepakt kan worden, zodat er de volgende keer een prachtige brug staat. Kijkt u volgende week in de klas of het gelukt is?

IMG_8449 IMG_8445 IMG_8444 IMG_8442 IMG_8439 IMG_8449 (1) IMG_8434 IMG_8436 IMG_8438