Donderdag 19 mei Raket Jonge Kind

IMG_8165IMG_8164

Vanmorgen begonnen we de ochtend met hard werken aan onze puzzels en SmartGames. Wat zijn jullie een doorzetters, zeg! We hebben met elkaar gepraat over wat het betekent als iets niet gelijk lukt. Ben je dan niet slim genoeg? Of probeer je het nog een keer, zodat je leert vol te houden als het moeilijk wordt? Alleen door door te zetten kom je verder!

In de kring lieten we verschillende dingen aan elkaar zien. Dion en Armin lieten foto’s zien van hun vakantie, Yasin had een interessant dierenboekje meegenomen, en Zoë vertelde iets over een leuk boek dat ze aan het lezen is.

Hierna gingen we voor de laatste keer aan de slag over het thema ‘archeologie’. We herhaalden met elkaar wat we hebben geleerd over het geheime graf van Toetanchamon. Zijn graf is duizenden jaren verstopt gebleven en lag vol met prachtige schatten. We kregen de opdracht om een geheime plek te ontwerpen waar wij onze schat zouden verstoppen. We maakten een woordweb op het bord en gingen vervolgens aan de slag. Lars ontwierp een gebouw met een geheime kamer, bij Yasin en Dion was de schat verstopt in een gebouw dat er heel oud uitzag, zodat niemand erin wilde kijken en Jorrit maakte een huis met een kelder onder de grond met een hele lange trap. Na de ontwerpfase kregen we allemaal een aantal munten en stukken ‘goud’ om te verstoppen. We gebruikten ons ontwerp op papier en bouwden van blokken en kapla onze eigen geheime verstopplek. Kijk maar eens op de foto’s wat we hebben gemaakt!

Bij het werken met kinderen in een Plusklas is het belangrijk om niet alleen bezig te zijn met ‘onthouden’, ‘toepassen’ en ‘begrijpen’, maar vooral met de zogenaamde ‘higher order thinking skills’: ‘creëren’, ‘evalueren’ en ‘analyseren’. Dit zijn de zogenaamde denkstrategieën uit de taxonomie van Bloom. Vandaag zijn deze laatste drie vooral aan bod geweest in de les. We analyseerden hoe een goede verstopplek er uit zou zien, we creëerden een plek en evalueerden onze ideeën en oplossingen en keken wat er verbeterd kan worden.

Vervolgens gingen we aan de hand van ‘praatplaatjes’ filosoferen over het onderwerp ‘kun je van alles een kopie maken?’ En spraken we verder over of twee dingen echt precies hetzelfde kunnen zijn. En, als ze er hetzelfde uitzien, zíjn ze dan ook hetzelfde? En hoe zit dat dan met een eeneiige tweeling? Zijn die precies hetzelfde?

Hierna deden we een groepjes nog even een spelletje, en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan! Tot volgende week!

IMG_8162 IMG_8169 IMG_8168 IMG_8164 IMG_8161 IMG_8158 IMG_8154 IMG_8153 IMG_8172 IMG_8174 IMG_8176 IMG_8183 IMG_8179 IMG_8178