Donderdag 19 januari Raket Jonge Kind

Nu de periode bijna is afgelopen komen veel leerlingen aan het einde van het opdrachtenboekje van hun Smart Game, en dat is te merken! We zwoegen, proberen en laten onze hersens flink kraken. Als een opdracht niet lukt slaan we deze even over of vragen we om hulp. Lastig hoor, dat het niet in een keer lukt!

Het werken aan ons project ging vandaag als een speer: Esmée had thuis verder nagedacht over haar robot en had deze zelfs helemaal uitgewerkt! Ze vertelde hoe haar robot ‘De natuur dierenverbeteraar 3000’ uitgerust was met allerlei hulpmiddelen en met een computer. Dion werkte verder aan het ontwerp voor zijn koekjesmachine, Tim heeft zijn vliegtuig – met bagageruimte voor briefjes – verder uitgewerkt en ook de andere kinderen hebben hun ontwerp uitgebreid met een prototype en/of een gebruiksaanwijzing/ handleiding. Voordat de leerlingen aan de slag gingen met hun het maken van hun prototype maakten ze een lijst met benodigdheden. Gelukkig was er een heel scala aan materiaal voorhanden in het magazijn!

Hierna filosofeerden we over ‘kan iedereen je vriend zijn?’ en bekeken we afbeeldingen van een vader, een auto, een teddybeer, een vogel, Sinterklaas, een computer, een rijke man en een zwerver. We spraken met elkaar over of vrienden ook echt ‘levend’ moesten zijn, of of je ook bevriend kunt zijn met voorwerpen (zoals de computer, de teddybeer of de auto). Hieruit kwamen interessante gesprekken voort. Rafael en Tim vonden dat je wel bevriend kunt zijn met een computer, omdat ze soms ook antwoord geven op een vraag, en je soms heel erg blij kunt zijn met je (spel)computer. Met een teddybeer kun je sowieso bevriend zijn vond iedereen, want ook al leeft hij niet, het vóelt toch wel alsof hij leeft. We hebben bij filosofie de afgelopen tijd vooral geleerd om goed naar elkaar te luisteren, en antwoord te durven geven. We denken (hardop) met elkaar ergens over na, en daarbij zijn er geen foute antwoorden. We sloten de ochtend af met een filmpje van een kunstenaar die een kunstwerk heeft gemaakt met letters: hij liet een wii-spelcomputer de bewegingen van een balletdanser registreren. De balletdanser danste letters (de ‘o’ was bijvoorbeeld een heel ronde dansmove). De wii registreerde deze bewegingen en zo ontstond een verhaaltje.

Volgende week sluiten we deze periode af met een lekker ontbijt. De (groot)ouders mogen het laatste half uur gezellig met ons meedoen in de klas. Tot volgende week!