Donderdag 17 oktober 2019 Raket Oudere Kind

Vanmorgen hebben we hard gewerkt aan ons project over de Tweede Wereldoorlog. De juf heeft vorige week een les gegeven over de Eerste en de Tweede wereldoorlog (en hoe deze twee oorlogen met elkaar te maken hebben). Vandaag keken we een filmpje over Hitler en over hoe hij aan de macht kwam. Hierna gingen we verder met de volgende – erg uitdagende – opdracht:

Hogere orde denkopdracht – De Tweede Wereldoorlog

Opdracht 1: Je mag kiezen uit de volgende mogelijkheden:

Typ een verhaal met een happy end van minimaal 2 hele pagina’s

waarin alle antwoorden op de volgende vragen een rol spelen.

Gebruik lettertype Tahoma 10.

OF

Maak een quiz over de informatie die je vindt bij het beantwoorden van de volgende vragen. Speel hem met de klas.

  • Hoe lang deed Hitler er over om in Duitsland aan de macht te komen? Beschrijf de weg die hij ging met de jaartallen erbij.
  • Wat was de aanleiding voor de Tweede Wereldoorlog? Ga terug in de tijd.
  • Op welke manier werd Nederland bij WO II betrokken?
  • Wat waren de redenen dat ons land het verzet snel opgaf ?
  • Onderzoek de rol van de SS, de NSB en de het ondergrondse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • Beschrijf de voedselsituatie in Nederland en Duitsland in de Tweede Wereldoorlog (denk aan de jaartallen).
  • Wat waren in WO II de voordelen om op het platteland wonen? Welke nadelen waren er?

Een aantal kinderen heeft uitleg gekregen over het maken van een Kahoot-quiz en een paar groepjes werken aan een muurkrant of verhaal waarin bovenstaande vragen worden verwerkt.
Na de herfstvakantie werken we nog twee keer aan deze opdracht, waarna we het resultaat gaan presenteren.

We kregen vervolgens nog een bouwopdracht: bouw een knikkerbaan van Kapla: zorg dat de knikker maar 1 duwtje nodig heeft (bij de start) en daarna vanzelf de hele baan doorrolt. Tip: maak gebruik van andere materialen om een heuvel te creëren zodat de knikker vaart maakt bij de start. Op de foto’s zijn de resultaten te zien.

We eindigden met Raket-tijd: sommige kinderen hebben een project afgerond en kijken na de herfstvakantie aan welke nieuwe opdracht/welk nieuw doel ze gaan werken.