Donderdag 17 november Raket Jonge Kind

img_2767

 

Vandaag heeft de juf bij verschillende kinderen meegekeken naar hun strategieën voor het oplossen van de Smart Games. Door te observeren en te vragen leren de kinderen soms op een andere manier naar een lastige puzzel te kijken. Soms werkt hun aanpak niet, en blijken ze het op een andere manier wel te kunnen oplossen. Mooi om te zien hoe de leerlingen zich hierin ontwikkelen en doorzetten.
Na de opening in de kring gingen we aan de slag met het afronden van onze posters. De juf benadrukte nog even op welke dingen we moesten letten: alle informatie (in je eigen woorden!) op de poster schrijven (en niet op het kladblaadje), een (zo levensecht mogelijke) tekening van je dier maken, samen overleggen en zorgen dat iedereen in het groepje een taak heeft. Na 20 minuten was het tijd voor de presentaties. Yasin vertelde honderduit over de hagedis, want hij had bij Freek in het Wild ook e.e.a. opgestoken over dit dier! Dominiek was vorige week begonnen met overschrijven van stukjes tekst uit het boek, maar had deze teksten vandaag heel goed in haar eigen woorden opgeschreven op de poster. Na de presentaties evalueerden we klassikaal. Hieruit bleek het volgende: we vonden de opdracht leuk, maar vonden het samenwerken erg lastig. Hoe verdeel je taken, en wat doe je als kinderen in je groepje iets heel anders willen dan jij? Hier gaan we de komende weken mee aan de slag. We gaan leren hoe je in je groepje een ‘plan van aanpak’ maakt wanneer je met een opdracht begint.
Na de pauze deden we een klassikale les uit het boek van ‘Het Vooruitwerklab’, een serie lessen die is ontwikkeld door het CBO en erop is gericht om de praktische, analytische en creatieve intelligentie aan te boren en te stimuleren bij kinderen. We deden dat vandaag door te kijken naar ‘symmetrie’. De juf legde uit wat dat betekende en samen keken we naar asymmetrische en symmetrische plaatjes. Ook tekenden we zelf (a)symmetrische tekeningen op ruitjespapier. We keken vervolgens hoe een asymmetrische tekening toch symmetrisch kan worden.
We sloten de dag af met een les filosofie. De juf las een verhaal voor over oma en Tjib. Oma kijkt niet goed op het boodschappenlijstje en maakt een telfout. Nu zijn ze een ding van het lijstje vergeten. We praten met elkaar over ‘tellen’ en denken na over wat je wel of niet kunt tellen. Ook denken we samen na over vorm en materie van dingen om ons heen. Is dat wat je wilt tellen wel zichtbaar en te onderscheiden in losse, telbare stukjes? Water kun je niet tellen, want watermoleculen zie je niet. Je kunt het wel meten, met liters, maar meten is geen tellen. De juf had allerlei voorwerpen meegenomen, en we bespraken met elkaar wat je allemaal (wel of niet) kon tellen (zuurstof in een doosje, haren op je hoofd, de vitamines in een sinaasappel, de haren van Esmées knuffel, water in een fles). Een interessante les met gespreksstof voor uren…! Jammer genoeg moesten we alweer naar huis. Denk er thuis nog maar eens over na: welke dingen zijn ontelbaar, en kun je hier (wel) een tekening van maken? Tot volgende week!

img_2768 img_2765 img_2763 img_2762 img_2761