Donderdag 16 juni Raket Jonge Kind

IMG_8994

Voordat we begonnen met werken kregen we van de juf ieder een kaartje dat we deze ochtend goed moesten bewaren. Op dat kaartje stond een motiverend zinnetje als: ‘Ik kan het wel!’ ‘Ik mag fouten maken’ of ‘Ik ben wijs’. We legden dit kaartje op de hoek van onze tafel zodat we het goed konden zien!

Vandaag stond in het teken van ‘water’. De juf begon met een proefje: kun je een prop papier in een emmer water doen zonder dat deze nat wordt? Hint: we gebruikten hierbij een glas. Vraag maar eens aan uw kind hoe we het voor elkaar kregen om de prop droog te houden.

De juf las een boekje voor over water. Wist u dat water vloeibaar, vast en gasvormig kan zijn? Wij weten het nu in ieder geval heel goed! We maakten een mindmap met daarop allerlei dingen die we met water kunnen doen. Van douchen, drinken, de platen water geven tot een waterbed vullen, ijsjes maken en waterballonnen vullen, van alles kwam voorbij!

We bespraken aan de hand van een ‘waterkrant’ hoe zuinig wij eigenlijk zijn met water en of het misschien zuiniger zou kunnen. We weten nu gelijk ook waarom sommige wc’s twee spoelknoppen hebben in plaats van één!

Nadat we een bouwopdracht hadden gedaan gingen we aan de slag met een tekenopdracht. De opdracht luidde: kun je zoveel mogelijk achternamen tekenen? We noemden onze eigen achternaam, en allerlei andere achternamen die we konden bedenken, en gingen er zoveel mogelijk tekenen op ons papier. Het mocht ook in rebusvorm. Sun tekende een robot, en zette er ‘T=L’ onder. Welke achternaam is dit? En wat dacht u van ‘Achterberg’, ‘De Vos’, ‘Bos’ en ‘Bot’? Kijkt u maar eens op de foto’s hoeveel achternamen we hebben getekend!

We eindigden de dag met een waterspel: we tikten met een stokje op een aantal glazen en hoorden dat ze allemaal hetzelfde klonken. Samen bedachten we hoe we ervoor kunnen zorgen dat de glazen allemaal een andere toon produceren. En hoe we dat deden…? Met water natuurlijk!

Tot volgende week!

IMG_9008 IMG_9007 IMG_9004 IMG_8997 IMG_8996 IMG_8995