Donderdag 15 september Raket Jonge Kind

img_1528 img_1536

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het museumbezoek van vorige week vormde vandaag de aanleiding tot mooie gesprekken met de leerlingen. Na de Smart Games evalueerden we het museumbezoek. De leerlingen probeerden zoveel mogelijk dieren te bedenken die ze in het museum gezien hebben, en van veel dieren wisten ze de betekenis nog goed. De hond in het schilderij ‘De Kwakzalver’ snuffelt de grond omdat hij zoekt naar de waarheid. En de adelaar stond symbool voor ‘het goede’. We maakten in groepjes van drie een mindmap met dieren die we in het museum gezien hebben. Ook de betekenis/symboliek van dit dier schreven we erbij. Soms wisten we het niet goed: wat betekende bijvoorbeeld het schaap in een bepaald schilderij? In ons groepje mochten we dan samen overleggen, en bedenken wat het zou kunnen betekenen. Het was leuk om te zien hoe de leerlingen hierbij zelf hun fantasie én hun logica gebruikten.

Samen dachten we verder na over realistische en fantasiedieren in de kunst. De juf las een boek voor over een heel bijzondere kunstenaar die schilderijen maakte die wel uit een droomwereld leken te komen: Salvador Dalí. We keken ook nog een filmpje over hem en zagen dat op sommige schilderijen de horloges en klokken wel ‘gesmolten’ leken, en dat op andere schilderijen de dieren heel groot, en vreemd waren. We ontwierpen vervolgens ons eigen fantasiedier, door allerlei dieren te combineren met elkaar. Ook bedachten we hoe dit dier moest heten, en wat dit dier voor betekenis kon hebben. Vervolgens presenteerde iedere leerling zijn of haar dier aan de klas.
Na de pauze deden we het spel ‘story cubes’. Negen dobbelstenen met plaatjes werden op tafel gegooid, en met de plaatjes die boven lagen verzonnen we een verhaal. Ieder kind kwam aan de beurt, en werd uitgedaagd zijn of haar fantasie de vrije loop te laten.
Aan het einde van de ochtend maakten we de bouwopdracht die de ouders vorige week op de informatieavond gedaan hebben: bouw een (stevige) brug met maximaal 25 blokjes over een ‘ravijn’. En tsja…dan doen de kinderen dat toch wel mínstens zo goed als hun vaders en moeders…Kijkt u maar eens op de foto’s!

img_1543 img_1542  img_1540 img_1538 img_1526 img_1534

img_1541