Donderdag 15 december Raket Jonge Kind

Wat een leuke ochtend hebben wij gehad bij De Raket! Florijan is bezig met het leren van Hebreeuws, hij nam magneetjes mee met Hebreeuwse letters om te laten zien. Ook heeft hij ons een stukje van het Hebreeuwse alfabet geleerd; Alef, Bet, Gimel, Dalet, Hee…Zijn naam kan hij al schrijven in het Hebreeuws, maar wel gewoon van links naar rechts omdat het anders voor ons zo ingewikkeld werd…Yasin bracht een doos mee met een spel waarmee we meer te weten kwamen over elektriciteit. Volgende keer gaat hij ons daar iets meer van laten zien en over vertellen. Esmée kwam erachter dat ze soms veel verder komt met haar Smart Game als ze gewoon helemaal opnieuw begint met de opdracht. Ze haalde alle blokjes eraf, en kon er zo weer met een frisse blik naar kijken. We zijn benieuwd of we dit ook op andere klusjes en bij andere opdrachten kunnen toepassen…Volgende keer praten we hierover door, en zullen we kijken of we deze kennis misschien ook wel kunnen gebruiken als we op school vastlopen met een opdracht.

We maakten het boekje – dat bij de poster van onze droomplaneet hoort – af. Na de vakantie mag u onze poster en het boekje met uitleg komen bekijken. Het samenwerken en overleggen gaat steeds beter. We hebben geleerd hoe je tot een compromis komt als je allebei iets anders wilt maken, hoe je hulp vraagt en hoe je iemand kunt overtuigen van je idee, zonder dat je ‘de baas speelt’. De juf gaf ons hiervoor een groot compliment!
De bouwopdracht van vandaag ging anders dan we gewend waren: we werkten samen in tweetallen en gaven elkaar een opdracht. We mochten elkaar tips geven, en moesten elkaar een uitdagende opdracht geven. Er werden tempels, stevige bruggen, een put, een trap en een mooi huis gebouwd. Soms lukte het niet in een keer, en soms zelfs de tweede of derde keer niet. Maar daar lieten we ons niet door uit het veld slaan!
Met filosofie spraken we over ‘waar kun je jaloers op zijn?’ We bekeken de plaatjes van een zwerver, een rijke man, een fee, een pechvogel, iemand die tv mag kijken, iemand met een heel lekker ijsje en iemand die zijn zwemdiploma heeft gehaald.
Verder werkten we nog in ons boekje over ‘mindset’, waarbij we invulden wanneer we weleens een fout hebben gemaakt, en wat we daarbij voor gedachten hadden. De juf las daarna een verhaaltje voor over Fixie en Growie die een onvoldoende haalden voor hun topografietoets. Samen dachten we na over wat je allemaal kunt doen als je een onvoldoende hebt gehaald, bijvoorbeeld: hulp vragen, meer oefenen, op een andere manier leren of zeggen tegen jezelf ‘je kunt het!’

Volgende week is iedereen gewoon aanwezig (bij de kerstviering) op de eigen school. Een heel goede Kerst en een mooie kerstvakantie toegewenst, en tot ziens na de vakantie!