Donderdag 13 oktober Raket Jonge Kind

 

image-2

Vandaag begonnen verschillende kinderen de ochtend met een nieuwe spel. De juf gaat gelukkig ook nog een paar nieuwe spelletjes bestellen, en wij mochten daarom zeggen welke spelletjes we het leukst vinden om te doen!
De juf las een stuk voor uit het boek over Pompeï. We leerden over domme en slimme archeologen, en over schatten onder de grond en ‘gewone gebruiksvoorwerpen’ onder de grond (en wat die voorwerpen ons vertellen).
We werkten nog even kort verder aan onze presentatie en ons boekje en na de pauze mochten we vertellen en laten zien aan de klas wat we hebben gemaakt. ‘Presenteren’ noemen we dat, en we leerden van de juf hoe je dat kunt aanpakken.
We vonden het erg leuk om ons in verschillende onderwerpen te verdiepen, er verhaaltjes bij te schrijven en bij te tekenen. Na de vakantie gaan we klassikaal aan hetzelfde onderwerp werken, en gaan we stap voor stap verder leren hoe je nu eigenlijk informatie uit een boekje haalt, hier een poster of boekje over kunt maken en hoe je (samen of alleen) een presentatie voorbereid. Zo leren we stap voor stap bij De Raket hoe je ‘leert leren’.
We kregen een Kapla-opdracht van je juf, die een stukje uitdagender werd dan de vorige keer: bouw met je team een hoge, stevige toren zonder deze te ondersteunen. We bespraken eerst klassikaal de verschillende strategieën en mogelijkheden en gingen daarna aan de slag. Wat hebben jullie goed samengewerkt! Er kwamen twee heel verschillende (hoge) torens uit voort, en de strijd was tot het laatste moment erg spannend!
We werkten nog uit ons Mindset-boekje en tekenden een stripverhaaltje over Fixie en Growie. We tekenden ook onze favoriete luie stoel, en gaan volgende keer werken over ‘Makkieland’. Wat dat is…dat horen jullie na de vakantie!
We eindigden de ochtend met twee levende kopieermachines. Esmée fluisterde Coen in het oor wat er op haar tekening stond, Coen ‘kopieerde’ deze tekening zonder deze te zien, en Coen fluisterde het weer in het oor van Tim. En…leken de tekeningen op elkaar? Vraagt (en probeert) u het zelf maar eens…

image image-1