Donderdag 12 januari Raket Jonge Kind

Op deze eerste dag bij de Raket in 2017 hebben we weer hard gewerkt. Lars heeft heeft Katamino inmiddels helemaal uitgespeeld. Hij heeft op verschillende manieren geprobeerd de torens te bouwen en in balans te houden. Op de foto zien jullie de moeilijkste toren die hij heeft gemaakt. Florijan en Tim hebben zich echt moeten vastbijten in hun Smart Game, soms was het namelijk best lastig om de oplossing te vinden.

Na de Smart Games was het tijd om in de kring te starten met een nieuw thema: uitvindingen. De juf hield een presentatie over uitvindingen en we bespraken met elkaar wat een uitvinding eigenlijk is. We kwamen uiteindelijk tot de volgende definitie: een uitvinding is een oplossing voor een probleem, en die oplossing was er eerst nog niet. Ook spraken we over hoe je een bestaande uitvinding kunt verbeteren omdat er weer een nieuw probleem ontstaat. Zo is de auto al lang geleden uitgevonden, maar worden er voor het nieuwe probleem (milieuvervuiling door uitlaatgassen) weer nieuwe oplossingen gevonden (elektrische auto’s bijvoorbeeld). Hierna was het tijd om zelf aan de slag te gaan. We dachten na over problemen waar we in het dagelijks leven tegenaan liepen, en probeerden daar een oplossing voor te vinden. Maar sommige kinderen maakten juist een schets voor een uitvinding die ze ‘hun hele leven al hadden willen hebben’. Yasin tekende een drone waar hij zelf ook op kan zitten, en Florijan maakte een ingenieus apparaat dat levende letters maakt. Coen zocht naar manieren om een tablet automatisch op te laten laden, en Dominiek had behoefte aan een robot die soms haar werk voor haar deed, zodat zij lekker kon chillen. Volgende week gaan we onze schets verder uitwerken, er een gebruiksaanwijzing bij maken of de schets omzetten in een eenvoudig prototype (ja, dat moeilijke woord heeft de juf ook uitgelegd).

De les over uitvindingen duurde bijna de hele ochtend, en we hebben erg hard gewerkt. Het laatste half uur hebben we hard gewerkt aan het ontwerpen van een prachtig Kapla-gebouw dat we in het centrum van Rotterdam zouden willen zien. De juf heeft ons hierbij nog iets verteld over Rem Koolhaas, een heel bekende architect.

Volgende week werken we verder aan onze uitvinding, tot dan!