Donderdag 11 november 2021 Raket Oudere Kind

Vanmorgen hebben ons project over sport afgerond. We leerden de afgelopen weken:

  • Dat het voor het opzoeken van informatie voor een werkstuk belangrijk is dat de informatie betrouwbaar en bruikbaar is
  • Hoe je betrouwbare en bruikbare informatie leert herkennen
  • Hoe je deze informatie verzamelt en hoofd- van bijzaken onderscheidt
  • Hoe je de gevonden informatie zo presenteert dat anderen het goed kunnen begrijpen (en er iets van kunnen leren)
  • Hoe je een quiz maakt in Kahoot
  • Wat goede quiz-vragen zijn en waarom (hoe kies je bijv. vier antwoord-alternatieven? Sluit de gevonden informatie wel aan bij je quiz-vragen?)
  • Hoe je je quiz/werkstuk presenteert
  • En…we leerden hoe je een hoop geduld nodig hebt als je met een aantal nieuwe online programma’s werkt. Sommige leerlingen moesten bij nul beginnen (hoe start je een document, hoe maak je een account aan) en andere leerlingen hadden hier al veel ervaring mee

We debatteerden over een stelling/superdilemma’ dat te maken had met diefstal: is het ook diefstal als je iets steelt wat je niet kunt vastpakken? Bijvoorbeeld online munten en avatars die je hebt verzameld in een online game. We leerden over een waargebeurde rechtszaak en leerden dat het criterium voor diefstal niet is ‘of je het vast kunt pakken’, maar veel meer ‘of iets van waarde is voor een ander’. Het vormen van een mening, dit verwoorden in de groep, elkaar laten uitpraten, de ander een beurt geven en kritisch nadenken over elkaars argumenten zijn dingen waar we telkens mee oefenen en die we erg leuk vinden om te doen!

We eindigden de ochtend met een nieuw kapla-spel waarbij de frustratie soms hoog opliep: wat een moeilijke uitdagingen zijn dat, zeg! Maar we leren ook hoe je met slimme strategieën, geduld en doorzettingsvermogen ver kunt komen. Tot volgende week!