Donderdag 11 mei Raket Jonge Kind

Vanmorgen gingen we weer aan het werk met onze Smart Games. Sommige kinderen kiezen een spel dat vrij makkelijk is. Bij hen kijkt de juf dan ook of ze misschien gelijk bij niveau ‘expert’ of ‘master’ kunnen beginnen. Florijan kwam vanmorgen een stuk verder met een spel dat hij eerder erg moeilijk vond, goed gedaan Florijan! En ook Judah is een echt doorzetter: hij beet zich weer vast in een opgave die hij de vorige keer even heeft overgeslagen. Aan het einde mochten we iemand anders vragen om te helpen als we een opgave echt niet opgelost kregen. Koen heeft trouwens een nieuwe Smart Game met wel 100 (!) opgaven uitgespeeld. Goed gedaan, Koen!

We werkten vandaag over het thema ‘mysteries’. De juf las een boek voor en we maakten een poster over een mysterie, en dachten in ons team na over een verklaring. Zo hadden we het bijvoorbeeld over Paaseiland, de Bermudadriehoek, graancirkels en mysterieuze gebouwen. De juf nam klassikaal nog een keer met ons door waar we op moeten letten als we samenwerken. We hebben geoefend met elkaar om hulp vragen, taken verdelen, een oplossing bedenken als de samenwerking niet goed verloopt, voor jezelf opkomen, en nog veel meer. Als het samenwerken in ons groepje niet zo goed ging, kwam de juf ons helpen, maar we moesten het wel zelf proberen op te lossen.

Na de pauze hadden we een lekkere traktatie van Judah, hij was namelijk in de vakantie jarig. Van harte gefeliciteerd, Judah! We keken het jeugdjournaal en bespraken het na. Vervolgens gingen we een teams aan de slag met de bouwopdracht: een toren bouwen die steeds smaller wordt. We bespraken de aanpak klassikaal en gingen in groepjes aan de slag. Het samenwerken en overleggen gaat ons steeds beter af. Ook leren we stapje voor stapje om te overleggen en om het rustig uit te leggen als we het ergens niet mee eens zijn.

Hierna deed de juf een spel met ons. We kregen tien satéprikkers en moesten hiervan een figuur leggen. Het was vooral belangrijk om dit figuur ‘schematisch’ te leggen, en niet te gedetailleerd. Maar je moest wel in een oogopslag kunnen zien wat het was. Zo maakten we bijvoorbeeld een huis, een mens, een boom, een bloem, de zon en een tent. Florijan legde de figuren meer als een soort ‘Chinees karakter’ en ook de andere kinderen verzonnen creatieve manieren om het figuur te leggen. We oefenden dit om te leren wat de ‘hoofdlijnen’ van een voorwerp zijn. Hoe kun je met zo weinig mogelijk middelen toch een herkenbaar voorwerp maken? Aan het einde mochten we om de beurt zelf een figuur bedenken dat de rest van de klas moest raden.

We eindigden met een vrije opdracht: even lezen of een spelletje doen. Het was een leerzame en geslaagde ochtend. Volgende week starten we met een nieuw thema. Hierover hebben we gebrainstormd met elkaar: welk thema hebben we nog niet behandeld en vinden we interessant? Volgende week horen we wat het gaat worden. Tot volgende week!