Donderdag 1 september Raket Jonge Kind

IMG_1207

Zeven nieuwe leerlingen, en drie ‘oude’ leerlingen begonnen vandaag bij De Raket. Iedere donderdag starten we bij de inloop met Smart Games. Vandaag mochten we een Smart Game uitzoeken en hier samen met onze ouders mee starten. Deze spelletjes hebben een opbouw en worden per opdracht steeds lastiger. De leerlingen registreren op hun blad welke opdrachten ze hebben gedaan. Doel van deze spelletjes is niet alleen het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht of het begrijpen van een logische puzzel, maar ook oefenen door te zetten als het lastig wordt, en de puzzel af te maken tot het einde.

Na een voorstelrondje besprak ik met de kinderen wat we bij De Raket doen en vroeg ik aan hen wat ze dachten te gaan leren. Ieder kind maakte vervolgens een raket, die we in de klas gaan hangen. De raketten symboliseren dat we willen groeien en ons willen ontwikkelen bij De Raket.

Volgende week bezoeken we Museum Boijmans, en vandaag maakten we een begin met ons thema ‘Kunst’. We bekeken een filmpje over het leven van Vincent van Gogh en leerden veel over zijn leven en zijn schilderkunst. De juf liet het schilderij ‘De aardappeleters’ zien en wij moesten dit schilderij heel goed bekijken. De juf stelde ons vervolgens vragen als ‘wat zie je precies?’ ‘wat gebeurt er op dit schilderij?’ ‘waar gaat dit schilderij over, denk je?’ ‘wat vind je van de kleuren?’ en ‘kun je een andere titel bij dit schilderij verzinnen?’.

Vervolgens bekeken we een turnfilmpje over Epke Zonderland, en spraken we aan de hand daarvan over ‘doorzetten’ en ‘hoe bereik je nu je doel? Door (vanzelf al) heel slim of goed te zijn, of door heel veel oefenen en vol te houden?’ Of misschien van allebei een beetje?

Aan het einde van de ochtend bekeken we gezamenlijk een aantal boeken over moderne architectuur, waarna de kinderen de opdracht kregen om in groepjes een gebouw te kiezen en na te bouwen van blokken of Kapla. Hierbij moesten ze eerst samen overleggen over de vragen ‘wat?’ (wat ga ik bouwen, welk plaatje of boek heb ik daarbij nodig?) en ‘hoe?’ (hoe gaan we dit gebouw samen bouwen, en hoe verdelen we de taken? Er ontstonden prachtige bouwwerken en de hulpvragen hielpen goed bij het samenwerken. Volgende week zien we elkaar weer, en dan bezoeken we – samen met De Raket Oudere Kind – museum Boijmans van Beuningen. Hebben jullie er zin in?

IMG_1210 FullSizeRender (6) IMG_1218 IMG_1216