Donderdag 1 november 2018 Raket Oudere Kind

Vandaag gingen we aan de slag met het thema ‘kunst(enaars)’. De opdracht luidde als volgt:

  1. Kies een kunstenaar uit waarover je de komende weken gaat werken. Je mag kiezen uit een van de kunstenaars onderaan dit blad, of zelf iemand kiezen. Overleg dan wel even met de juf. Kies iemand uit over wie jij graag meer wilt weten.
  2. Werk in tweetallen of alleen. Zoek online zoveel mogelijk informatie op over jouw kunstenaar. Beantwoord deze les in ieder geval de volgende vragen:
  • Wie was de kunstenaar?
  • Welke bekende kunstwerken heeft hij gemaakt?
  • Tot welke kunststroming behoort de kunstenaar (bijv. Expressionisme, Realisme, Impressionisme etc)?
  • Wat maakt het werk van deze kunstenaar zo bijzonder? Maakte hij andere dingen dan andere kunstenaars uit zijn tijd?
  • Wat is nog meer leuk/interessant om te vertellen over de kunstenaar?
  1. Werk de antwoorden op je vragen uit op je chromebook. LET OP: je hebt ongeveer een uur de tijd. Zorg dat je je tijd nuttig gebruikt. Ga pas aan het einde tijd besteden aan leuke lettertypes, kleurtjes e.d.

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord bereid je een korte presentatie voor. Je vertelt de klas de drie meest interessante dingen die jij vandaag hebt geleerd over de kunstenaar.

Voorbeelden van kunstenaars zijn: Rembrandt van Rijn, Salvador Dalí, Kandinsky, Piet Mondriaan, Vincent van Gogh, Jackson Pollock, Andy Warhol, Banksy (!) etc.

Verder hield Tjeerd een erg informatieve spreekbeurt over judo, en bespraken we waar je allemaal aan moet denken bij het voorbereiden van een spreekbeurt. Over een paar weken houden ook Nooya en Kyan hun spreekbeurt.

Tijdens Rakettijd gingen veel leerlingen aan de slag met een nieuw thema. Lennart is bezig met een poster over ‘mijn droomauto’, Sem gaat een escape room ontwerpen en Benjamin is bezig met een nieuwe verhaal. Een aantal kinderen gaat aan de slag met bouwopdrachten en Nooya en Tjeerd werken aan een presentatie. Volgende week werken we verder over het thema kunst(enaars) en gaan we ook meer oefenen met presenteren.