Dinsdag 8 september 2020 Raket jongere kind

Vanmorgen ging er een nieuwe groep van start bij De Raket. Welkom Max, Sam, Jelle, Joshua, Lars en Mieke! En ook een aantal bekende gezichten kwamen weer naar De Raket: Colin, Rijk, Mario, Kenji en Gijs: super dat jullie er ook weer waren vandaag!

Bij de inloop gingen we van start met het maken van een aantal Smart Games. Vandaag probeerden we verschillende spelletjes uit en vanaf volgende week kiezen we een spel dat we de komende periode helemaal uit gaan spelen. De juf heeft ons uitgelegd dat de opgaven steeds lastiger zullen worden en vertelde ook wat je kunt doen als het moeilijk wordt. Vanaf volgende week gaan we ondervinden hoe het voelt als iets niet lukt, wat je kunt doen als dat gebeurt, en hopelijk ook hoe het voelt als je doorzet, om hulp vraagt of je strategie aanpast.

Om elkaar beter te leren kennen deden we daarna een kennismakingsspel. We vertelden iets over onszelf en over onze belevenissen in de vakantie. Vervolgens gingen we aan de slag met het maken van een poster over onszelf. We schreven, knipte, plakten en tekenden allerlei plaatjes, woorden en tekeningen die iets over ons vertelden. Vervolgens deden we een spel waarbij we om de beurt in tweetallen elkaars poster gingen bekijken. Daarna bespraken we klassikaal de overeenkomsten en verschillen tussen de posters (en tussen de leerlingen en hun hobby’s). Het was erg leuk om elkaar op deze manier beter te leren kennen! Ook voor de leerlingen die al langer bij De Raket les krijgen, was het leuk om de nieuwe leerlingen te leren kennen.

De juf maakte hierna met ons een mindmap over alle onderwerpen die we interessant vinden. Op deze manier kan de juf goed kijken welke opdrachten en projecten ze kan gaan doen met ons bij De Raket. Want leren is natuurlijk het allerleukst als het gaat over dingen die we interessant vinden. Onze interesses gaan uit naar de natuur, dieren, voetbal, gamen maar ook naar archeologie, geschiedenis, het heelal en vliegtuigen.

We keken na de pauze Het Jeugdjournaal en bespraken de stelling over discriminatie (‘online discrimineren is net zo erg als in het echt’). We verschilden van mening over deze stelling: sommige kinderen vinden online discriminatie erger omdat dat anoniem is en heel veel mensen (online) het kunnen zien. Andere kinderen vinden discriminatie in het echt (op straat, op school) erger omdat het dan vaak iemand is die je kent. Weer andere kinderen vonden het allebei even erg. Vanavond gaat er een iets langere reportage op Het Jeugdjournaal over deze stelling en reageren er ook meerdere kinderen op. Interessant om samen met uw zoon/dochter te kijken en over na te praten!

We eindigden de ochtend met een uitdagende kapla-challenge waarbij we 20 cm moesten overbruggen. We bespraken naderhand de tips en tops: wat ging goed en wat zou  je een volgende keer anders doen? Ook bespraken we wat je kunt doen als het tegenzit (je brug stort in): geef je op of probeer je het opnieuw (en dan misschien met een nieuwe bouwstrategie)? Een aantal kinderen liet al zien echte doorzetters te zijn! Volgende week gaan we weer verder met werken en leren bij De Raket, tot dan!