Dinsdag 6 maart 2018 Raket Jonge Kind

Vanmorgen gingen we weer van start met onze SmartGames. Kyan heeft zijn SmartGame helemaal uitgespeeld en dat viel nog niet mee: de opgaven worden steeds lastiger en het is dan ook een kwestie van doorzetten en goed kijken en puzzelen voor de juiste strategie en oplossing. Goed gedaan Kyan! De andere leerlingen zijn ook hart op weg om hun spel af te krijgen. Jeanine en Nooya hebben gezien hoe je door goed te kijken en verschillende manieren van puzzelen in te zetten de opdracht vaak tot een goed einde brengt.
Na de SmartGames gingen we van start in de kring met een kringgesprek en het lezen van het boek ‘Tijger Tijger is het waar?’ In dit boek heeft Tijger last van vervelende gedachtes als ‘mijn ouders zien me niet staan’ en ‘niemand vindt me leuk’. Schildpad leert Tijger gaandeweg om deze gedachtes ‘om te buigen’ in helpende gedachtes zoals ‘mijn ouders zien me wel staan want ze geven me de liefste knuffels en verzinnen leuke spelletjes met me’ en ‘er is altijd wel iemand die me ziet staan’. Samen met Schildpad verzint Tijger voorbeelden van situaties waarin ze hem wél zagen staan en met hem wilden spelen. We bespraken dit boekje en dachten na over gevoelens en (helpende en niet-helpende) gedachtes.
Vervolgens maakten we ons klaar voor een bezoekje aan ‘d’Ouwe school’, een museum in het centrum van Barendrecht waar we werden rondgeleid door twee enthousiaste vrijwilligers die ons van alles vertelden over de school van vroeger en over de manier waarop mensen in de vorige eeuw leefden, woonden en werkten. Het bezoek sloot goed aan bij ons project over uitvindingen, want er werden allerlei uitvindingen tentoongesteld. Zo zagen we bijvoorbeeld een van de allereerste camera’s, scheerapparaten en grammofoonspelers en konden we dit vergelijken met meer recente uitvindingen die hier op lijken. Ook zagen we hoe de kinderen vroeger schreven (met krijt en kroontjespen) en hoe moeders de was deden en kookten (met wasbord, en koken op een petroleumstel). We leerden zo ook hoe we, doordat we steeds slimmere apparaten en machines uitvinden, veel dingen steeds sneller en handiger kunnen aanpakken.
Terug bij De Raket was het tijd om onze knikkerbaan van Kapla te verbeteren. In tweetallen gingen we aan de slag om een snellere knikkerbaan te maken dan de vorige keer. We lieten ons inspireren door een groot aantal filmpjes van knikkerbanen dat de juf liet zien op het digibord. De banen worden dan ook steeds geavanceerder, sneller en beter. De volgende keer gaan we hier nog een keer mee verder. Probeer thuis ook eens een slimme, sneller knikkerbaan van blokken, Kapla of andere materialen te maken! Inspiratie kun je opdoen via filmpjes op Youtube of door met je moeder, vader, broer of zus te gaan proberen een snelle knikkerbaan te bouwen. Succes en tot volgende week!