Dinsdag 29 augustus Raket Jonge Kind

Vanmorgen gingen we van start met een nieuwe groep. Nels, Jayden N., Tygo, Jayden M., Quinten, Judith, Jeanine, Tjeerd, Kyan en Vera, welkom bij De Raket!

We zijn de ochtend gestart met SmartGames. Vandaag mochten we zoveel spelletjes proberen als we willen. Volgende week kiezen we een spel en gaan we alle opdrachten van dit spel proberen op te lossen. De juf legde ons in de kring uit hoe we de opdrachten op het registratieblad gaan bijhouden.

Omdat we elkaar nog even iets beter moeten leren kennen, deden we een kennismakingsspelletje. Iedereen kreeg een naamsticker op zijn shirt. De juf deed haar ogen dicht en wij mochten van sticker wisselen. De juf moest nu raden welke stickerbij welk kind hoorde. En sommige leerlingen speelden het slim: zij hielden hun eigen naamsticker om de juf eens even lekker te laten zweten! 

Na het spel legde de juf ons van alles uit over werken bij De Raket. Wanneer we pauze hebben, hoe de dag eruitziet, hoe we ons gedragen bij De Raket, welke spelletjes we doen, over welk thema we gaan werken, dat we ook gaan werken aan ‘samenwerken’ en ‘leren doorzetten’ en nog veel meer.

Hierna gingen we aan de slag met ons thema ‘Kunst in de klas’. Vandaag werkten we over Mondriaan. Hij maakte allerlei soorten schilderijen, maar hoe ouder hij werd, hoe abstracter zijn werk werd. Op zijn laatste schilderijen zien we alleen nog maar rood, blauw, geel, zwart, wit & grijs en horizontale en verticale lijnen. Vervolgens gingen we zelf aan de slag: we maakten een echte ‘Mondriaan’. De juf hield ons ook heel erg voor de gek: ze gaf ons ook paarse cirkels, roze ovaaltjes, oranje vierkanten en nog veel meer kleuren en vormen die we helemaal niet nodig hadden! Kijkt u maar eens op de foto hoe mooi het is geworden.

Na de pauze keken we een stukje van Het Jeugdjournaal en maakten we ons kunstwerk af. We kregen vervolgens een bouwopdracht: bouw een hoge, stevige toren van Kapla waar een speelgoedautootje op kan blijven staan. Maak de toren dus zo hoog mogelijk, maar ook zo stevig mogelijk. We bespraken met elkaar waar je dan op moet letten. De juf liep rond om ons te helpen met overleggen en om te kijken hoe het samenwerken verliep. En dat ging al heel goed!

Hierna bespraken we de resultaten en hadden we het met elkaar over ‘hoe doe je dat nu, goed samenwerken en overleggen?’

We eindigden met een filosofieles over ‘Is er altijd iemand de baas’? Waarbij de juf ons uitlegde dat we bij filosoferen niet op zoek zijn naar ‘goede’ of ‘foute’ antwoorden, maar dat we met elkaar gaan nadenken over een vraag of onderwerp.

Het was een leerzame dag. Tot volgende week!