Dinsdag 27 maart Raket Jonge Kind

Vandaag gingen we weer aan de slag met ons thema ‘archeologie’. De juf vertelde ons over Toetanchamon, een Egyptische farao. Zijn grafkamer (met schatten!) werd in 1922 ontdekt door de archeoloog Howard Carter. Hij zocht jarenlang naar het graf van Toetanchamon en na lang zoeken, doorzetten en graven werd het dan eindelijk gevonden. Veel graven van farao’s zijn jaren geleden al geroofd door grafrovers, maar dit graf was nog helemaal intact. Zo weten we nu hoe de farao’s werden begraven, hoe ze eruit zagen en wat er allemaal werd meegegeven aan schatten en voedsel voor het hiernamaals. Zelf kregen we de volgende opdracht:

  • Als jij een schat zou willen verstoppen of begraven die meer dan 1000 jaar verstopt moet blijven, hoe en waar zou jij dat doen?
  • Maak een tekening waarop goed te zien is hoe jij jouw schat verstopt. Hoe zorg je ervoor dat er geen rovers komen om je schat te roven?

De oudere kinderen kregen nog een aanvullende opdracht:

  • Beschrijf in minimaal 5 zinnen wat er op jouw tekening te zien is

Voordat we aan het werk gingen bespraken we nog een keer de poster van ‘De Leerkuil’. We wisten nog heel goed hoe je ‘uit de kuil weer naar boven kunt komen’ en proberen dit ook steeds toe te passen!

Hierna deden we een ‘praatles’ over zelfvertrouwen. De juf las een verhaal voor en we bespraken wat zelfvertrouwen is, hoe je het krijgt en wat je kunt doen om elkaar aan te moedigen. Vervolgens deden we een leerzame bouwopdracht: we bouwden elk een bekend gebouw na van een foto en moesten naderhand de juiste foto bij het juiste gebouw leggen.

Let op! Voor de volgende keer hebben we ‘huiswerk’: we moeten iets ouds van thuis meenemen naar De Raket. Het liefst zo oud mogelijk. Ook moeten we hier iets over vertellen aan elkaar. Als het voorwerp te groot is om mee te nemen mag je ook een foto naar de juf mailen. Die laat ze dan zien op het digibord. Tot volgende week!