Dinsdag 24 september 2019 Raket Jongere Kind

Vanmorgen hebben we weer veel gedaan en geleerd. We zijn creatief bezig geweest, hebben gebouwd en nog veel meer..!

We startten weer met de SmartGames. Shaheen heeft zijn eerste SmartGame alweer af, en gaat nu beginnen met een nieuwe – wat lastigere – game. Het is nog even zoeken naar wat uitdagend is, hoe je omgaat met ‘het lukt niet’ en hoe je om hulp vraagt aan een maatje of de juf.

We werkten vervolgens aan ons project over de voedselketen. We leerden onder andere welke soorten snavels vogels allemaal kunnen hebben en waarom deze snavels van elkaar verschillen. Zo leerden we bijvoorbeeld wat een priem- pincet- wig en dolksnavel zijn, en zagen we voorbeelden van vogels met zo’n snavel. We maakten een aantal opdrachten op de opdrachtposter en gingen vervolgens aan de slag met een creatieve opdracht:
‘Je gaat een fantasievogel tekenen die insecten eet. Hoe komt de snavel eruit te zien? Hoe beschermt jouw fantasievogel zich tegen zijn vijanden? Geef je fantasievogel ook een naam!’

We ontwierpen de meest prachtige vogels met mooie snavel.

Hierna deden we een hogere orde denkopdracht van Slimpuls:

  • Bouw een vogelnest voor kraaien of eksters met kapla-blokken, maar zorg dat de kat er niet bij kan komen. Katten kunnen hoog springen en in bomen klimmen, dus gebruik ook materiaal als touw, dunne stokken, stelten, etc. Breng je eigen spullen mee van thuis.
  • Het nest mag niet te klein zijn want er moeten jongen in opgroeien.
  • Zorg dat ze er ook het voedsel kunnen eten wat de ouders meebrengen.
  • Zoek een geschikte plek in school om je vogelnest te bouwen

We keken ook Het Jeugdjournaal en reageerden op de stelling. We sloten de ochtend af in groepjes met een creatieve opdracht. Op de foto’s is te zien hoe hard we hebben gewerkt!