Donderdag 15 oktober 2020 Raket oudere kind

Vanmorgen hebben we een erg leuke en leerzame excursie gehad naar Het Farel lyceum. We gingen aan de slag met Lego Mindstorms en leerden een robot (of voor sommige leerlingen zelfs een robot-arm) bouwen. Daarna ontdekten we hoe je de robot kon laten rijden, stoppen, achteruit rijden, of dingen kon laten pakken. Het was erg leuk om te merken hoe iedereen zich enthousiast vastbeet in dit project en hoe het ons allemaal lukte om te bouwen en te programmeren. De docenten hielpen ons als we vastliepen en leerden ons wat er allemaal mogelijk was met Lego Mindstorms. Ook merkten we dat samenwerken ook nog best lastig is: hoe over leg je met elkaar, houd je rekening met elkaar, verdedig je je eigen plan maar kom je ook sámen tot een eindproduct? Dit zijn leerdoelen waarmee we ook de volgende lessen bij De Raket en bij Het Farel aan de slag gaan.

Kyan, Koen en Jasper gingen gelijk van start en ontdekten dat het toch wel handig is om eerst even de instructies te volgen. Toen dat duidelijk was, maakten ze een prachtige robot en ontdekten ze hoe je met sensoren kunt werken. Jullie hebben veel geleerd en hard gewerkt!

Nikki, Emma en Lucy waren een top-team: ze bouwden een (lastige!) robotarm die echt iets kon pakken. Ook verscheen er een leuke, bewegende tekst op hun robotarm. Goed gedaan meiden!

Tijn en Salomé zijn echte doorzetters en een supergoed team! Ze werkten hard en ontdekten gaandeweg hoe ze hun robot in elkaar moesten zetten. Door hard te werken en vol te houden (en hulp te vragen als ze het even niet wisten) hadden ze uiteindelijk een goed werkende robot. Heel goed gedaan!

Vera en Daniel werkten hard en gefocust. Het is hen gelukt om het programma te doorlopen en een mooie robot te maken. Ze waren duidelijk allebei heel enthousiast en wilden eigenlijk niet stoppen met bouwen. Vera vond het zo leuk dat de sensoren echt werkten en Daniel wilde het liefst ook zelf gaan ontwerpen. Gelukkig gaan we over een aantal weken weer naar Het Farel, wie weet maken jullie dan wel je zelf ontworpen robot!

Nout en Cid gingen zo snel dat ze – nadat ze de robot gebouwd hadden – een eigen ontwerp mochten maken. Ze maakten gebruik van alle opgedane kennis van de bouw van de eerste robot voor het ontwerp en de bouw van hun eigen robot. Ze werkten zo goed en snel samen dat ze veel tijd over hadden om hun eigen ideeën en creativiteit kwijt te kunnen in hun robot. Heel goed gedaan!

Voor nu een fijne vakantie en tot over twee weken!