Dinsdag 12 januari Raket jongere kind

Vanmorgen gingen we van start met een nieuw thema. De juf legde ons uit dat we vandaag gingen werken aan de hand van het ‘TASC-model’. In dit model zien we heel goed weergegeven welke stappen we moeten zetten om een opdracht te kunnen doen. Ook kunnen we even in dit schema terugkijken wat we moeten doen als we tussendoor even vastlopen. We werkten vandaag aan het ontwerpen van ons droomeiland. Met de juf bespraken we aan welke punten we aandacht moesten besteden. Ook keken we samen met de juf naar hoe je de opdracht het beste kunt aanpakken. Het TASC-model zullen we er de komende weken vaker bijpakken als we aan een taak beginnen. Aan het einde van de les bespraken we hoe het werken is gegaan en volgende week werken we de opdracht verder uit. Ook gaan we dan aan de slag met het werken aan een soort landkaart/plattegrond met legenda. De kinderen mogen van thuis landkaarten en plattegronden meenemen voor deze les.

We bespraken klassikaal ook nog even het werken aan de Smart Games. Soms is een spel niet zo leuk en/of vinden we het lastig. We hebben samen gepraat over het doel van de Smart Games; dat is niet ‘zo snel mogelijk het spel perfect uitspelen’, maar veel meer ‘doorzetten als het lastig wordt’, ‘hulp vragen als het niet lukt’, en ‘aangeven als iets te lastig of juist te makkelijk voor me is’ en ‘verschillende strategieën gebruiken om tot een goede oplossing te komen’. Wist u trouwens dat wanneer kinderen zeggen ‘ik vind het saai’ of ‘ik vind het stom’, ze hiermee niet eens zo vaak écht bedoelen dat het te makkelijk en daarom te saai is? Veel vaker is het saai omdat er te weinig uitleg is gegeven, de leerling niet weet welke strategie hij moet gebruiken, de leerling niet weet hoe hij écht tot leren moet komen etc. Samen praten we bij De Raket hierover na, zodat de juf ons kan helpen om weer een stapje verder te komen met ons doel.

Na de pauze keken we het Jeugdjournaal en deden we een taalspel. We eindigden met een bouwopdracht en met een paar heel moeilijke ‘tongkrakers’ waarbij we heel goed moesten (voor)lezen en ons best moesten doen om niet te struikelen over onze tong!