Dinsdag 10 oktober Raket Jonge Kind

Vanmorgen gingen we weer van start met de SmartGames. Sommige kinderen zijn begonnen met hun tweede spel, en andere kinderen bijten zich nog even vast in het afmaken van hun eerste spel. Jayden (Maharban) is echt aan het doorzetten: hij heeft vandaag wel bijna tien keer geprobeerd zijn (hoge) puzzel af te maken. Volgende keer lukt het vast, Jayden!
In de kring vertelde de juf ons dat ze een brief had gekregen van Museum Boijmans. Daarin stond hoe we ons moeten gedragen in een museum. De kinderen wisten het gelukkig al: “je mag geen kunst aanraken – bijvoorbeeld een kostbare diamant – omdat het heel kostbaar is en anders op de grond kan vallen” (Quinten). Ook mag je “natuurlijk niet rennen, want anders bots je nog tegen iemand aan!” (Jayden). Verder vertelde de juf dat je ook niet mag eten en drinken in het museum, en dat we bij elkaar moeten blijven. Er zou een speciale ‘kunst-juf’ zijn die ons zou rondleiden, dus wij zagen er natuurlijk erg naar uit!
In het museum gingen we op zoek naar dieren. De eerste dieren die we zagen waren houtsnijwerken in een mooie versierde trap. Ook moesten we van juf Leontine dieren tellen terwijl we van zaal naar zaal liepen. We bekeken vervolgens een schilderij van een hele grote aap die in de jungle leefde, maar die eigenlijk (in het echt) in een kooi zat. De schilder (Kokoschka) vond het eigenlijk zielig om hem in de kooi te schilderden, dus ‘gaf’ hij de mandril een jungle op het schilderij.
We bekeken vervolgens nog een aantal schilderijen, waaronder een (abstract) schilderij met een paard van Kandinsky. We mochten bij een aantal schilderijen met onze handen aangeven hoe mooi we het vonden (handen dicht bij elkaar betekende: ik vind dit schilderij niet mooi, handen ver uit elkaar betekende: ik vind dit een erg mooi schilderij). We mochten ook vertellen waarom we het schilderij wel of niet mooi vonden, en wat voor gevoel het bij ons opriep.
Toen we door het museum liepen zagen we ineens iets bekends: er hingen een aantal echte ‘droom-schilderijen’ van Salvador Dali. Over hem hebben we het een aantal weken geleden gehad, en nu zagen we zijn werk in het echt!
Aan het einde van de rondleiding hadden we bijna twintig dieren geteld, en gingen we weer terug naar school. Op school kregen we nog de mooie mandala mee naar huis die we vorige week hebben gemaakt.

Alle ouders die met ons hebben gereden: hartelijk dank voor jullie hulp! Tot ziens na de herfstvakantie!