Dinsdag 10 april Raket Jonge Kind

Vandaag gingen we weer van start met de SmartGames. Sommige leerlingen hebben een erg lastig spel. Zij krijgen af en toe een hint of een tip waardoor ze weer verder kunnen. Jeanine, Nour en Nooya, bij jullie is het spel erg lastig, maar wat zijn jullie doorzetters, zeg! Met de SmartGames leren we niet alleen goed puzzelen, maar werken we ook aan andere doelen zoals leren volhouden als het lastig wordt, een plan maken of van strategie veranderen en hulp vragen als het niet lukt.

Vanmorgen hebben we ons thema ‘archeologie’ afgerond en hierover een boekje gemaakt. We hebben de afgelopen weken geleerd wat archeologie is en wat een archeoloog doet en hebben geleerd over ‘het terracotta leger’, Pompeï, Toetanchamon en ook over oude spullen die we van huis meenamen naar De Raket. Het boekje dat de kinderen hebben gemaakt is nog niet bij iedereen helemaal af, sommige kinderen willen het graag op school of thuis verder afmaken en aan de juf laten zien. Vraagt u thuis maar eens wat uw kind allemaal weet over archeologie!

We deden klassikaal een spel uit het boek ‘Vooruit – leerspelletjes voor de onderbouw’ van het CBO. Een leerling kreeg een touwtje met een aantal knopen erin en moest (met de ogen gesloten) de knopen tellen. Vervolgens kwamen er opdrachten bij: bij knoop 3 moet je springen, bij knoop 7 moet je een rondje draaien, bij knoop 8 moet je je rechterbeen optillen etc. Het werd steeds lastiger, maar het ging erg goed!

Hierna deden we een aantal coöperatieve spelletjes waarbij we goed moesten opletten, overleggen, concentreren en slimme vragen stellen. De spelletjes zijn ook erg leuk om thuis te doen:

Jij ook?!
Laat de kinderen door een ruimte lopen en elkaar ontmoeten. Geef ze de opdracht om met elkaar in gesprek te gaan en op zoek te gaan naar iets gezamenlijks. Wanneer ze dat gevonden hebben roepen ze luid: “Jij ook?!” En als het bij jou als juf/meneer past verzin je er iets geks dat energie oplevert achteraan. Al was het maar zoiets als een High Five geven om vervolgens weer verder te gaan en iets opnieuw iets gezamenlijks te vinden.

De wereld op z’n kop
De leerlingen doen precies het tegenovergestelde van de leider. Gaat de leider zitten, dan gaan de kinderen staan. Tips: Handen omhoog – handen omlaag Springen – stilstaan Lachen – huilen Fluisteren – hard praten

Klassenfoto
Nodig 5 leerlingen uit om voor de klas te komen staan. Stuur een zesde leerling weg. Verander iets aan de 5 leerlingen en laat de zesde leerling raden wat er veranderd is.

5 Questions
De leerkracht neemt een kind uit de klas in gedachten. De leerlingen mogen 5 vragen stellen die de leerkracht beantwoord met ja of nee. Na de 5 vragen mag de klas één keer raden. Hebben ze het goed, dan winnen zij. Hebben ze het fout, dan wint de leerkracht.

Tot volgende week!