Deze pagina is er speciaal voor onze leerlingen.

Hierop komen berichtjes die leerlingen graag willen delen met de bezoekers van onze site!

Donderdag 24 mei 2018 door Lindsey

We zijn vandaag naar het Calvijn geweest en zijn bezig geweest met Moendoes. Moendoes is een spel met wezentjes van een andere planeet, die er gek uit zien en een rare taal spreken ze zeggen bijv. anno dat betekent jaar en kaf dat betekend zaadje. Je kreeg een kaartje en daar stond een vraag op, door heel het lokaal hingen blaadjes waar je het antwoord samen in je tweetal kon vinden. Daarnaast gingen we ook de verjaardag van Fiene vieren. Het was een hele leuke dag. 😉

Donderdag 12 april 2018 door Sven

we hebben een onderzoeks vraag beantwoord Sven had een lastige vraag hoeveel is de doorsnee van ale planeten in het zonnenstel .het antwoort was 354237 kilometer .

het groepje van Sebastiaan had de vraag zullen we ooit uit de ruimte komen ?

het groepje van Anne had is er leven mogelijk op de zon ?

Het groepje van Beamin had groeit het helal?                                                                                                                                    het groepje van Pien had door welk middel is de ruimte ontstaan?

Donderdag 5 april 2018 door Laurens Jan

het was een leuke dag we hebben een soort spreek beurten gedaan. de groepen: Sem, Benjamin-Uranus                Lindsey, Famke-Pluto Thijmen, Sebastian- De aarde Pien, Anne- Jupiter Laurens-jan, Sven- Saturnus. we mochten         40 min voorbereiden 2 min presenteren. je moest vragen beantwoorden. -hoe ziet de planeet er uit? -waar bevind de planeet zich? – hoe zijn de omstandigheden op de planeet? – Is er leven mogelijk op deze planeet?  – kunnen wij mensen er naar toe reizen  – ken je leuke wetjes over deze planeet.

Donderdag 22 maart 2018 door Anne

vandaag zijn we op reis geweest en terug in de tijd naar de ruimte. het was spannend in de capsule, je moet een 3D-bril op en je mocht niet uit de stoel. het leek net alsof de capsule beweegt. we hadden ook een film van 40 minuten. de film ging over de ruimte en de maan en ruimte reizen.

het was leuk en spannend!

Donderdag 15 maart 2018 door Anniek

Vandaag hebben we de w4 kangoeroe wedstrijd gedaan. Iedereen was hard aan het werk! We willen natuurlijk allemaal een prijs winnen! Nu moeten we alleen nog wachten of we een prijsje gewonnen hebben. De w4 kangoeroe is een wedstrijd met allemaal rekensommetjes of met een andere zin wiskundesommetjes. En daarna kregen we een leuke verassing van juf Erina. Een leuke punterslijper! dit was voor ons en leuke verassing.

Donderdag 8 februari 2018 door Laurens Jan

het nieuwen seizoen is begonnen en de nieuwen leerlingen zijn: Famke Pien Sem en Anne voor de rest zijn de kinderen van het van seizoen 17 gebleven. we hebben in de Ochtend het normalen programma gevolgd we hebben alleen een verandering in filosofie we werken nu uit een boek in de plaats van  we praten nog wel maar over het onderwerp van het boek in de plaats van een onderwerp.

Donderdag 25 januari 2018 door Sebastiaan

Op deze dag gingen we filmpjes maken voor de Bright Ideas Challenge, We hebben heel hard gewerkt. De groepjes waren:

Team Techno: Liv, Anniek, Benjamin en Thijmen

Energyboost: Laurens-Jan, Fiene, Sven, Lindsey en ik

We moesten een leuk filmpje van één minuut maken en daarin moesten we ons Bright Idea uitleggen. We waren nog lang niet klaar, ons groepje moest nog het script schrijven. Het andere team kon al bedenken wat ze met het filmpje gingen doen. Bij ons waren Sven en ik de presentatoren. Bij het andere team waren dat: Liv, Thijmen en Benjamin.

Het was een moeilijke opdracht: de ene keer was het filmpje te lang of ging het presenteren fout, en een andere keer was het filmpje weer te kort.

Uiteindelijk is het bij allebei de teams gelukt.

Tot de volgende keer!

Donderdag 18 januari 2018 door Liv

vandaag hebben we we gekozen welk idee we wilden uitbreiden voor de bright idea challenge. We hebben twee teams team techno (daar zit ik bij) en energy boost. Team techno had het idee electro schoen, dat is een schoen die stroom opwekt door een dynamo, en energy boost had de licht hub zeppelin dat maakt water.

we moesten een script voor een filmpje maken, een beschrijving van de uitvinding, en een tekening dat moeten we opsturen en dan wachten op de uitslag.

Donderdag 11 januari 2018 door Laurens Jan

het was een leuke ochtend ik ga het hebben over de filosofie het was leuk en vooral een moeilijke vraag/stelling

de vraag was: zijn we allemaal gelijk? je kan geen antwoord hebben maar we zijn met een meerderheid overtuigt dat we dat niet zijn (in de vorm van behandeling) niemand vond het kunnen iedereen moet toch gelijk kunnen zijn! toen hebben we het nog even over hoe we met zijn allen er iets aan kunnen doen.

Donderdag 14 december 2017 door Anniek

Vandaag hebben we een kerstconcert gehouden.

We hebben veel liedjes gespeeld.

En het geld is voor de Roparun.

Voor team 185.

We hebben veel geld op gehaald.

We hebben 244 euro en 20 cent opgehaald.

Daar zijn we heel trots op.

We zijn heel blij dat we zoveel geld opgehaald hebben.

Veel meer als we verwachte.

We verwachte 130 euro of 140 euro sommige zelfs 120 euro.

 

Donderdag 9 november 2017 door Sebastiaan

Donderdag 30 november gingen we naar het Zuidergymnasium. We gingen robotica doen.

Maar op de school waar wij zaten hadden ze studiedag. En ook mijn klas had studiedag. Dus het hele gebouw van Het Kompas  was leeg toen we aankwamen.

We gingen naar het Zuidergymnasium in Rotterdam. Ik reed met juffrouw Erina mee. Op het Zuidergymnasium kregen we eerst filmpjes te zien. Daarna moesten wij een robot bedenken die nog niet bestaat. Laurens-Jan en ik hadden een fitnessrobot gemaakt.  Over de andere robots was ook goed nagedacht. Daarna gingen wij een robot programmeren, we moesten een baan voltooien. Dat was best moeilijk. Via de computer moesten wij de robot programmeren. Laurens-Jan en ik hebben de baan niet kunnen voltooien. Andere groepjes wel.

Het was een leuke dag en we hebben veel geleerd.

Volgende week gaan we weer oefenen voor het Rake

 

Donderdag 9 november 2017 door Benjamin

Vandaag zijn wij verdergegaan met het project.We hebben een kleine presentatie gegeven over de bedachte insecten

en we hebben een begin gemaakt aan het knutselen.Thijmen en Merlijn hebben de Belgische bloedzuiger bedacht

Anniek en Sebastiaan de Jungle muggeneter Sven en Liv de stekel sprinkhaan Lindsey en ik de stekende waterloper

en Laurens-jan en Fiene de Chineese springer.Volgende keer maken we de insecten af.

 

 

Donderdag 2 november 2017 door Thijmen

Wij deden vandaag filosofie. Wij hadden het over teleurstelling. De juf vroeg aan ons wat is de ergste teleurstelling die je in je leven heb gehad. En dat was leuk.Eigenlijk had niemand een echt grote teleurstelling gehad.

 

Donderdag 28 oktober 2017 door Anniek

Vandaag hebben we filosofie eindelijk echt gedaan (dat is met elkaar praten en een verhaaltje).

Het verhaaltje ging over:

“Een oude vrouw die een liedje zong.

Rosa kende het lied niet maar het klonk vrolijk en gezellig.

Rosa zei ik ben opzoek naar mezelf.

Soms weet ik gewoon niet meer wie ik ben en wat ik wil.

De oude vrouw zei ja ja moppie ik begrijp het wel hoor.

Rosa zei misschien ben ik nu brutaal maar u bent al oud.

En weet u wie u werkelijk bent of  is dat een rare vraag?

De oude vrouw zij dat is geen rare vraag hoor.

Rosa zei soms weet ik echt niet wie ik ben en wat ik wil.

Maar soms denk ik ik hou mezelf voor de gek.”

 

We hebben met elkaar gefilosofeerd over de vraag “Wie ben ik echt”. We hebben ook gesproken over de vraag:”Wat wil ik echt?”.

Donderdag 21 september 2017 door Merlijn

Het wat een geweldige dag!! We gingen allemaal een eigen schilderij maken. De oma van Thijmen was ons om les te geven over hoe je het best kan doen en welke stappen we  moeten nemen. Ze is kunstenares . We begonnen met een begin laag, dat houdt in dat we een beetje met de verf het doek gingen vullen. Er kwamen echt wel 10 kleuren in voor. Toen lieten we het drogen, het werd al best mooi. Daarna gingen de oma van Thijmen (de kunstenares) en de juf tape aan de zijkanten plakken. Toen hadden we bij elkaar vier vakken. Die gingen we allemaal in vullen, daar hadden we vormen voor. Die vormen gingen we in-verven met een sponsje. Iedereen had wat anders. Ik mijn naam en Benjamin bergen, echt iedereen was tevreden met zijn werk. Echt het was SUPER.

Donderdag 14 september 2017 door Lindsey

Vandaag zijn we met de hele Raket groep en twee hulpmoeders naar huis Sonneveld geweest in Rotterdam. Huis Sonneveld is geinspiereerd door de kunstenaars: Mondriaan, Rietveld en Van Doesburg, dat zie je bijvoorbeeld aan: de kleuren die in het huis voorkomen: rood, geel, blauw, zwart, wit en grijs of aan de buiten kant van het huis dat veel vlakken bevat of het platte dak dat zijn allemaal voorbeelden. Van binnen zag het er heel ruim uit want er stonden weinig spullen. De zin die daarom een soort van bij het huis hoort is: minder is meer. Dat niet alleen want er waren ook anderen leuk dingen en weetjes.Dit is bijvoorbeeld en leuk en grappig weetje: Mevrouw Sonneveld zette thee voor iedereen maar de mensen moesten het service wel zelf terug brengen want thee zetten was eigenlijk het enige wat ze in huis deed. want zelf had ze allemaal bedienden. Ze hoefde ook niet de vuile was van boven naar benede te dragen want daar had ze een soort liftje voor. Het zelfde gold voor het brandhoud voor de open haard. We waren daar een hele ochtend. OH JA! als je naar binnen ging moest je iets over je schoenen zodat het huis niet vies werd. Er waren ook heel veel ramen, in elke kamer wel een stuk of drie. In de woonkamer waren er wel meer dan zeven. Er waren drie kamer: voor de ouders die hadden samen een kamer en nog twee voor Puck en Ge hun dochters. Vroeger toen hun nog leefde waren er natuurlijk geen mobile telefoons dus hingen er over al in huis draaischijftelefoons in de kamer van de ouders en van Puck en Ge hingen dus ook telefoons. We hebben er met zijn alle een leuke dag van gemaakt

Groetjes van Lindsey

OH en ga er zeker een keer heen 😉

Donderdag 7 september 2017 door Liv

Vandaag hebben we een debat gedaan met de stelling ´´ Het is stoer als kinderen op een e-bike fietsen´´ ik was er mee oneens. Het was een goed debat vond ik zelf. Niemand had nog 3 kaarten op het einde. Het was een erg snel debat en ook een leuk debat. Na het debat hebben we nog het  jeugdjournaal gekeken.

Donderdag 29 juni 2017 door Liv

Vandaag zijn we naar de theetuin geweest om te bowlen. We gingen bowlen omdat Ryan 3e is geworden met het w4 kangoeroe. Eerst gingen we nog buitenspelen en daarna naar binnen. Het was net een disco 4 discoballen en allemaal verlichting.We mochten 4 banen gebruiken en er waren 4 groepjes. De meeste groepjes hadden 2 rondes gedaan en sommige 1. Daarna gingen we pauze houden en ging Jorrit  trakteren toen gingen we binnen in het speelhok spelen. Toen het bowlen was afgelopen gingen we buiten nog verstoppertje doen en kregen we een lekker ijsje

Donderdag 22 juni 2017 door Joek

We gingen vanochtend tenten bouwen van kranten.

Het was erg leuk de meesten tenten stonden aan het eind nog overeind.

Sommigen vielen om aan het eind nog om.

maar alsnog was het erg leuk.

we hebben veel gedronken omdat dat wel echt nodig was het is wel 25 graden.

Donderdag 15 juni 2017 door Sebastiaan

We zijn deze keer naar Calvijn geweest.

We hebben dit keer microscopie gedaan. Dit was de eerste keer dat ik dat deed. We kregen de les van mevrouw Bakker en mevrouw Baan. Eerst pakten wij de microscopen. Daarna keken wij er door: het was een en al zwart. En toen zetten wij een lichtje aan. En toen was het erg licht als je er door keek. Daarna moesten we naar een krantensnipper kijken op de kleinste vergroting. Je zag een heel grote letter, best raar om te zien. Daarna moesten wij een haar bekijken. Eerst moest je een haar van je hoofd afhalen,en daarna op het lensglaasje plakken met plakband.En dan door de microscoop kijken. Bij mij was het gewoon een streep maar die van Sun leek wel een soort beestje. Daarna keken we naar waterpest. Eerst moest je water op een lensglaasje doen, daarna moest de waterpest erop. Daarna moest je een dekglaasje er langzaam op leggen en dan onder de microscoop. Ik zag iets wat leek op een muur met superveel mos erop. En nu weten wij hoe waterpest er eigenlijk uitziet en ook een krantensnipper en haar.

Het was superleuk! Doei.

Donderdag 6 april 2017 door Zoe

Het was een leuke Raket-ochtend, we hadden vandaag een tentoonstelling van het project van vorige week. Het ging over de ijstijd, ik en Yanairo hadden het over de mammoet. Eerst vond ik het best wel spannend of we het af zouden krijgen maar uiteindelijk was het gelukt en we waren best wel tevreden. Maar bovenal hadden we lol e daar ging het om! Verder hebben we een gewone Raket-ochtend met: inloop, debat, eten en drinken, filosofie, en rakettijd. Alleen hadden we even wat bijpassingen gedaan en hebben rakettijd en filosofie omgedraait. Ik heb het vandaag echt genoten bij de Raket!!

Donderdag 30 maart 2017 door Laurens Jan

Het was een leuke ochtend. Filosofie ging over kan je ruzie hebben zonder geweld, onze menig was verschillend. Waar we aan dachten , wat doet meer pijn: doet een klap krijgen meer pijn of  uit worden gescholden. En wat is geweld? Dat waren we wel na een poos met elkaar eens, geweld is alle wat fysieke pijn doet. Maar toch waren we er ook aan het einde nog steeds niet over uit. De andere groep is er wel over uitgekomen: de andere groep dacht dat ruzie zonder geweld kan.

 

 

Donderdag 16 maart 2017 door Liv

Vandaag hebben we het W4 kangoeroe wedstrijd gedaan. We moesten allemaal aan een tafel zitten sommige kinderen zaten tegenover iemand. Je mocht niet met een rekenmachine werken en je kreeg maar 50 minuten. Je had wizKID en wizSMART. Je kan leuke prijzen winnen en wij hadden ook een prijs als iemand in de top 10 van Nederland komt gaan we nog voor de zomervakantie naar de film en de winnaar mag de film uitkiezen, maar als iemand 1e wordt van Nederland gaan we naar Duinrell en gaan we daar overnachten. Ik vond het een leuke wedstrijd en hopelijk de rest ook.

Donderdag 9 maart 2017 door Yanairo

Vandaag was het weer eens een leuke dag in de Raket. We hadden vandaag weer filosofie. Daar hadden we het over: ‘ Is een sleutel die in geen enkel sleutelgat past, wel een echte sleutel?’ We hebben veel er over gediscussieerd en iedereen had weer een andere mening. 3 kinderen zeiden van niet en de andere 3 (waaronder ik ook) weer van wel. De conclusie was er niet echt, want we waren gedeeld van mening. Ik dacht zelf dat het een sleutelvorm had, maar niet de functie er van. Verder hebben we nog twee verjaardagen gehad, een leuke uitdaging, een debat en rakettijd gehad. Het was een hele leuke dag.

Donderdag 16 februari 2017 door Sun

Vandaag was het een leuke dag op de Raket.We gingen een praktische uitdaging doen. We kregen: 20 ongekookte  spaghettistokjes,een plakband rol en een marshmallow. We moesten toen een zo hoog mogelijke toren maken met de marshmallow op de top. We kregen 20 minuten en voor de meesten was dat wel genoeg.Er waren goede uitslagen zoals: 57 cm 24 cm 28 cm 19 cm en 24 cm. Maar er was een team die een score  0 cm had.Ze goede ideeën maar toen in de laatste paar minuten brak iemand hem af. Maar het was wel een hele leuke dag!!!

Donderdag 9 februari 2017 door Evi

Vandaag  was het weer de eerste keer bij de Raketgroep we gingen bij filosofie praten over: ‘moet je overal je mening over geven?’ We zijn tot de conclusie gekomen dat je je mening wel mag geven als het lief is maar het beter is om dingen die je niet mooi vind of niet leuk, niet te zeggen, omdat dat heel hard aan kan komen bij iemand. Bijvoorbeeld je vindt iemands jas niet mooi kan je het beter niet zeggen omdat dat heel hard aan kan komen. Maar als je een jas wel mooi vind dan mag je het gewoon zeggen.

Donderdag 26 januari 2017 door Ryan en Mees

We hebben vandaag zoals gewoonlijk een debat gedaan. De stelling was: Een muur om buitenlanders tegen te houden is een goed idee.Veel kinderen vonden het een lastige stelling. Een ding was wat minder goed, de stelling ging over het algemeen en wij hadden het alleen maar over de muur die Trump tussen Mexico en de VS wil bouwen.

Donderdag 19 januari 2017 door Merlijn

Deze keer hebben we een presentatie gedaan. We mochten een eigen planeet verzinnen.We mochten onze fantasie en kennis gebruiken. Er zijn planeten die koud en warm zijn. En zelf nog een paar nieuwe wezens. Maar we moesten 2 minuten vertellen. Het ging uit eindelijk goed. Ook hebben kinderen hun presentatie van vorige week gedaan want  er waren wel een paar ziek. HET WAS LEUK

 

Donderdag 12 januari 2017 door Sun

Deze keer hebben we een presentatie gedaan. We mochten een eigen voorwerp bedenken voor op de planeet die we van de juf hebben gehad. Er kwamen leuken voorwerpen.  Zoals robots, ruimtepakken. Bij filosofie ging het over: Wat is geluk?  Het was een leuk onderwerp en je kon er goed over praten. Het debat was ook leuk want de stelling was ik weet zeker dat 2017 een leuk jaar wordt. In het begin ging het niet zo goed maar naar een paar keer bijsturen ging het wel goed.

Dus het was super leuk!!!!!

 

Donderdag 15 december 2016 door Joek

We hebben vandaag allemaal een presentatie gehouden in tweetallen.

De juf gaf ons een blad daar stond op welke planeet je had.

En bij die planeet moest je een plan maken

hoe je daar heen ging.(je ging er natuurlijk niet echt heen)

En dat plan wat je had gemaakt daar moest je een presentatie over houden.

Dat plan daar moest je ook een poster over maken.

Daar stond je plan op.

Dit wilde vertellen!!!

Donderdag 8 december 2016 door Jorrit

Vandaag hebben we het debat gehad over de  vraag:” Ik koop sneller koek en snoep als er leuke plaatjes op staan”.

Verder hebben we   filosofie gedaan dat was de vraag:” Hebben we een baas nodig?”.

Het was een leuke dag.

Donderdag 1 december 2016 door Mona

Vandaag zijn we naar de sterrenwacht geweest.
We hebben een vragenlijst gekregen en daarop moest je allerlei vragen beantwoorden, sommige vragen  waren erg moeilijk maar de andere weer makkelijk.
Één van de vragen was bijvoorbeeld : wie was de eerste man op de maan?
We hebben ook door een hele grote verrekijker gekeken. Het was bewolkt dus we konden de zon niet zien. We konden wel de toppen van de bomen zien die heel ver stonden.
 
Het was een hele leuke en leerzame dag!

Donderdag 24 november 2016 door Ryan

Vandaag zijn we voor de laatste keer deze periode naar Calvijn Vreewijk gegaan. We hebben DNA gedaan. Eerst mocht je je eigen DNA uit je speeksel halen met zoutoplossing,zeepoplossing,lenzenvloeistof en alcohol. Daarna leerden we de code van DNA en mocht je een kralenketting maken van je eigen DNA code. Dat moest je doen met je geboortedatum,je geslacht,je oogkleur en haarkleur.

Kortom een hele leuke dag!

Donderdag 17 november 2016 door Bjorn

We zijn weer naar calvijn vreewijk geweest.Dit keer hadden we scheikunde.We hadden 20 vragen sommige waren erg moeilijk. De uitleg met vuur en metaal dat ze het lieten branden vond ik het leukst.

Donderdag 10 november 2016 door Mees

vandaag zijn we naar het Calvijn Vreewijk geweest,
toen hebben we met lego minestorms gewerkt.
dat is een soort van robot die je kan programeren in een computer/ipad/telefoon
en sommige kinderen hebben ook met sensors op hun robot gewerkt.
deze dag was heel leerzaam en, vooral heel leuk.

Donderdag 3 november 2016 door Sebastiaan

Vandaag hebben we scratch gedaan.

Het is een programma waar je op kan programmeren. 

Je kan er spelletjes maken en filmpjes. 

We hebben een uur gewerkt.

En een uur geleerd.

Het was heel leuk.

Donderdag 27 oktober 2016 door Evi

Vandaag gingen we naar Calvijn Vreewijk.

We gingen er allemaal dingen onderzoeken.

Zo hebben we vingerafdrukken bekeken en bekeken wat er gebeurd was.

Toen we weer terug gingen naar de Raket gingen we nog rakettijd doen.

Het was echt super leuk.

Ik heb nu al weer zin in volgende week!

Donderdag 13 oktober 2016, door Nikki

Vandaag was de juf jarig, we hebben voor haar gezongen en ze trakteerde op chips.

 Het debat ging over de stelling: “Als je geld hebt, mag je dat best laten zien¨.

We moesten een reclamespotje laten zien om reclame te maken voor het schilderij. 

Iedereen werd een schilderij aangewezen.

Het waren hele mooie schilderijen en iedereen deed het super goed!

En het was weer een leuke en te gekke dag in de raket!

Donderdag 6 oktober 2016, door Menno

Vandaag ging het debat over op jonge leeftijd nadenken over je beroepskeuze is belangrijk. Dit was ook de eerste dag dat je niet zelf kon bepalen of je tegen of voor waren maar uiteindelijk verliep het debat goed iedere dag gaat het een stuk beter. Het moeten bedenken van een door een ander bepaalde mening was in mijn geval niet moeilijk. Ik had namelijk de mening die ik uiteindelijk ook zelf zou kiezen. voor de gene die voor waren was het wel moeilijk want na afloop vroeg de juf: welke kinderen hadden de andere kaartjes gekozen? Iedereen met die voor moest zijn was eigenlijk tegen.

Donderdag 29 september 2016, door Tobias

Vandaag begonnen wij zoals altijd met de inloop.

Daarna deden we een debat de stelling was:straf krijgen op school hoort erbij.

We kregen ook een nieuw project de opdracht was:in een tweetal een door de juffrouw gekozen schilderij verkopen op de veiling.

Na de pauze begonnen we met filosofie de stelling was:hebben wij allemaal hetzelfde idee over schoonheid.

En het was een super leuke dag!

 

Donderdag 22 september 2016, door Merlijn 

We hebben een debat gedaan, de stelling was: je telefoon gebruiken op de fiets is dom.We hebben dit keer de presentatie afgemaakt van onze schilderijen En we deden weer filosofie. En we gingen weer we waren weer bezig met rakettijd.Het was een leuke dag!!!!!!

Donderdag 15 september 2016, door Famke

We gingen vandaag aan een presentatie werken over een schilderij. En we gingen rakettijd doen en heel veel kinderen gingen een taal leren! We hebben ook voor de eerste keer filosofie gedaan. En het ging over dat iedereen een kunstenaar is. En het was een super leuke dag!

Donderdag 8 september 2016, door Sun

We gingen vandaag naar een museum met veel kunst  en het was heel erg leerzaam. En het was erg leuk en gezellig. En er waren veel geschiedenis en uit de Goude eeuw. De vraag van het debat was kunst is mooi. en we gingen met de bus naar het museum. Dus alles was super leuk!

Donderdag 1 september 2016, door Elicia

Vandaag was het de eerste dag van de Raket . We hebben debat gedaan, de stelling was: “Het is spannend om naar de Raket te gaan”. We hebben met domino steentjes een dominobaan gemaakt. WE hebben ook nog ons doel bepaald. De doelen hebben we op onze planeet geschreven. Het was een leuke dag!

Donderdag 30 juni 2016, door Christiaan

Vandaag was de laatste dag van de Raket in periode 14. We begonnen met een ontbijt in het lokaal van Raket Jongere Kind. Iedereen had zelf eten mee genomen. Er was heel erg veel. Van taart tot pannenkoeken tot brownies  en fruitspiesjes. Na het geweldig lekkere ontbijt gingen we weer naar ons eigen lokaal. Daar gingen we een debat doen waarbij je zelf mocht kiezen of je voor of tegen de stelling was; die was ‘De Raket helpt mij beter leren op mijn eigen school.’ De meeste kinderen waren het eens met de stelling. Na het debat gingen we opruimen. Alles werd ingepakt in  verhuisdozen. Want de volgende periode zitten we op een andere locatie. Ook werd alles van de muren gehaald. Als je voor je zelf alles had opgeruimd en alles van de muren af was, mocht je Rakettijd gaan doen. Vervolgens gingen we eten en drinken en daarna naar buiten. Toen kwamen de ouders om een opdracht te gaan doen. De opdracht was om met een budget van 300 euro een hoge toren te bouwen van ongekookte spaghetti en marshmallows. Na deze opdracht gingen we  naar huis en was periode 14 afgelopen.

EINDE VAN PERIODE 14

 

Donderdag 23 juni 2016, door Elicia

vandaag hebben we debat gedaan. daarna hebben we een pingpongbaan gemaakt. het pingpongballetje mocht maximaal zeven seconde rollen. de hoogste punten waren 7,7. toen gingen we filosofie doen. daarna gingen we rakettijd doen.

 

Donderdag 16 juni 2016, door Evy Roos

Plusklas 3-d printen

Vandaag was het een leerzame dag. We zijn met z’n allen naar Calvijn Vreewijk geweest, daar hebben we op het programma tinkercad gewerkt we moesten daar met blokken een superheld maken. Degene die de drie beste ontwerpen hadden mochten door de 3-d printer uitgeprint worden. Het leuke is dat we thuis ook met tinkercad kunnen werken. Helaas was het de laatste keer in deze periode dat we naar het Calvijn zijn geweest. We hebben daar hele leuke lessen gehad. 

Donderdag 9 juni 2016, door Bjorn

We hebben vandaag eerst debat gedaan en de stelling daarvan was haastige spoed is  zelden goed. Daarna gingen we bouwwerken maken met spaghetti en marshmallows. Eerst keken we welke het hoogst was en daarna welke 200 gram kon dragen. Maar meerdere van de nieuwe torens konden het gewicht  dragen. Dus gingen we kijken welke het hoogst kwam.  

Donderdag 2 juni 2016, door Fabian

Vandaag gingen we naar Calvijn. Calvijn is een middelbare school. In het Calvijn gingen we biologie doen. Het was buiten het waaide best hard. We zaten in 4 groepjes van 4. Iemand ging bomen onderzoeken. Kauwgom onderzoeken moest wel met een tweetal. Iemand beestjes onderzoeken in de grond. En de laatste ging bij het water beestjes zoeken en in een bak doen. Toen het pauze was waaide er een paar blaadjes in het water toen probeerde er een paar kinderen de blaadjes te pakken met een schepnet. Toen we weer naar binnen gingen we kijken hoe het was gegaan. En toen gingen we weer naar De Raket.

 

Donderdag 28 mei 2016, door Ilse

Deze donderdag gingen we naar de middelbare school: Calvijn Vreewijk. We waren hier vorige week ook al naartoe geweest.
In de klas stonden de ouders en juffen al op ons te wachten. Alle kinderen gaven de juffen een hand en gingen op hun plek zitten. Ondertussen deed je ook je eten/drinken in een plastic bak die we mee zouden nemen naar Calvijn Vreewijk. Samen net 3 andere kinderen zat ik in de auto van juf Erina. Gelukkig deed dit keer de gordel van de achterste stoel het wel zodat Cloé en ik samen achterin konden zitten (de vorige keer was de gordel namelijk kapot). Toen we bij Calvijn Vreewijk aan kwamen gingen we naar een lokaal met veel computers. We gingen robots programmeren zodat ze een parcours konden afleggen. Er waren twee groepen, 1 voor kinderen die dit al eerder hadden gedaan en 1 voor kinderen die het nog niet eerder hadden gedaan of lang geleden. Ik mocht samen met Evy Roos in de groep die het nog niet eerder hadden gedaan. De robot kon ook dingen zeggen zoals: one, two, three, start. Helaas was wel alles in het Engels. Tussendoor namen we een kleine pauze wat bestaat uit: eten & drinken + nog even naar buiten. En geslaagd verstoppertje spelen! Daarna gingen we weer verder met de robot, de puntjes op de i. Onze robot is veilig bij het einde aangekomen. Met de andere groepjes ging het ook goed. Toen dit afgelopen was, gingen we weer terug naar de Plusklas. Daar bespraken we nog even de dag,
resultaat: een leuke dag!
 
Groetjes Ilse.

Donderdag 19 mei 2016, door Sebastiaan

Bruggen bouwen bij Calvijn

We gingen naar Calvijn. Calvijn is een middelbare school. Daar  zitten kinderen die bezig zijn met het voortgezet onderwijs. We gingen daar bruggen bouwen. Eerst liet de meester ons filmpjes zien over bruggen in Rotterdam. Daarna moesten we vragen beantwoorden over bruggen in Rotterdam. Hij wilde weten hoe bruggen heten en hij liet zien wat een stevige brug is en wat niet. Toen begonnen we zelf met het bouwen van een brug. Dat was een aardige klus. We moesten een brug bouwen met spaghetti. We gebruikten ook een lijmpistool en gewone lijm. Dit was geen brug waar je over heen kon rijden, maar alleen de zijkant van een brug. Toen alle bruggen klaar waren, deden we een test welke het stevigst was. De test werd gewonnen door het team van Erik en Joost. Hun brug kon 3200 gram dragen. Het was een leuke ochtend bij Calvijn. We hebben zin in de volgende keer.

Sebastiaan Roos

 

 

Donderdag 21 april 2016, door Joost

Ik schrijf  mijn stukje over een bioloog die ons over haar werk kwam vertellen. In het begin vertelde ze wat ze allemaal deed op haar werk. Na de pauze gingen we aan de slag. Eerst werden we in groepjes verdeeld, daarna hoorden en zagen we een soort groente en dan moesten we zeggen welk deel het van een plant was: de bloem, de stengel, het blad, de wortel of de vrucht. Daarna moesten we een blad in vullen en dan stond er een groente. Dan moesten we opschrijven of er een of meerdere groente aan een plant groeide dan moest je invullen of het buiten een kas of in een kas groeide en boven of onder de grond. Toen mochten we gaan proeven!

Donderdag 14 april 2016, door Jesper

Vandaag was het op de Raket heel leuk. Het was een andere ochtend dan normaal, want we gingen naar BLiS. BLiS is een bedrijf dat websites en apps maakt. Toen we daar aan kwamen werd de groep in twee stukken verdeeld. Ik zat bij groep 2 en ik ging als eerst programmeren. We moesten een angry bird vogeltje naar het varkentje laten lopen, en wij moesten programmeren hoe hij moest lopen. Toen we daar mee klaar waren kregen we een rondleiding door het bedrijf. We mochten alle werkplekken bekijken en een paar mensen gingen iets vertellen over wat ze deden. Toen we terug kwamen waren de andere kinderen ook klaar. Daarna mochten we eten en drinken. Toen gingen we verder aan de tweede opdracht; een logo maken voor de Raket. Eerst gingen we brainstormen over alles wat anders was aan de raketklas dan op je eigen school. Met die dingen gingen we aan de slag voor het nieuwe logo. Aan het eind gingen we de logo’s aan elkaar presenteren. Het was een leuke en leerzame dag!  

Donderdag 7 april 2016, door Ryan

Vandaag zijn we zoals gewoonlijk begonnen met debat. De stelling was: Volwassenen bemoeien zich te veel met kinderen. Daarna begonnen we met een nieuw project. Dat project ging over jouw toekomst en daarom deed je het in je eentje. Je kreeg een poster waarop allemaal vragen stonden en je jezelf nu en over dertig jaar kon tekenen. Ook moest je je huis over dertig jaar tekenen. Als je klaar was met je poster mocht je Rakettijd gaan doen. Ik niet want ik moest dit stukje schrijven. En omdat we elk project op excursie gaan, gaan we volgende week ook weer op excursie voor dit project.

Donderdag 31 maart 2016, door Christiaan

Vandaag hebben we de andere presentaties gehad. Alleen volgende week krijgen we er nog 1, omdat diegene vandaag ziek is. De presentaties gingen erg goed, want sommige kinderen kregen niet een tip, omdat ze het heel goed hadden gedaan. (Ik ook.) Vandaar dat het heel goed ging. Natuurlijk deden we voor de presentaties nog een debat met de stelling: ”Het is fijn om een bijzondere naam te hebben.” Na de presentaties gingen we eten en drinken en naar buiten. Vervolgens moesten we ons eigen project evalueren. Als je daar mee klaar was, mocht je Raket-tijd gaan doen. Kortom, het was weer een hele leuke dag in de Raket.

Donderdag 17 maart 2016, door Chloé

We begonnen zoals altijd weer met een debat, met de stelling: ”Leren uit een boek is ouderwets”. Vanaf vandaag krijgt niemand meer de kans om een kleur kaartje te kiezen dus kregen ze soms een kleur die ze liever niet gehad hadden. Na debat gingen we de Kangoeroe Wedstrijd maken. We kregen allemaal 50 minuten voor de 24 vragen. Er waren verschillende niveaus voor de kinderen. Sommige deden Wizsmart en andere Wizkid. Er was eindelijk een keertje rust en stilte in de klas. Na de wedstrijd gingen we verder met de projecten afmaken. En aan het einde van de ochtend kregen we al 1 project te zien. Het was dus een hele leuke ochtend weer in de Raket!

Donderdag 10 maart 2016, door Roos

We zijn vandaag begonnen met een debat met de stelling“het maakt mij niet uit hoeveel suiker er in mijn eten zit”. Je kon kiezen uit een geel of groen kaartje. Geel: je bent het met de stelling oneens. Groen: je bent het met de stelling eens. De kinderen die voor de eerste periode waren mochten kiezen en de kinderen die voor de tweede keer of vaker waren geweest niet. het ging goed, want iedereen had goede argumenten.

Donderdag 3 maart 2016, door Arshaan

Vandaag zijn wij naar het Planetarium in Rijsoord geweest. Het was er heel leuk en  ook heel leerzaam. Als eerst zagen we het ruimtepak van een Russische astronaut genaamd Joeri Aleksjevitsj. Daarna zagen wij een film over de aarde en het klimaat: The Final Frontier. 

Daarna gingen we terug naar de Raket toen gingen we aan het project werken. En dat ging ook goed. De komende 3 weken werken we hieraan.

 

Donderdag 18 februari 2016, door Erik

Vandaag hadden we een project over je hersens. het was heel leerzaam . Eerst lieten ze je een filmpje zien over je hersens. Toen kreeg je een boekje om in te werken.Je mocht samen werken, ik werkte met Arshaan. We kregen niet alles af maar het ging goed en we werkten goed door. Het was heel leerzaam en ik verveel me nooit.

Donderdag 11 februari 2016, door Jonathan

Vandaag moesten we een pingpongbaan maken. het balletje op de pingpongbaan moest 8 seconden rollen en dan stilliggen. Geen van alle banen haalde dat precies. Alleen de Bananenbaan zat dicht in de buurt, 4,6 seconden. De namen van de banen waren: Bananenbaan, Steil, Pinpongbaan en Pijp. De winnaar was de Bananenbaan

Raket periode 14 is van start!!!!! door Laurens Jan

We begonnen met debat. Het debat ging over???? Word je gelukkig van
geld?? Er waren veel verschillende meningen. De nieuwe kinderen op de
raket moeten een gele of groene kaart kiezen. De andere kinderen
kregen een kaart van de juf. er waren er drie per kind. Een kaartje
was een vertel beurt. In de pauze ging we naar buiten. We hebben een
film over de hersenen bekeken. Hier in zagen we hoe je dingen leert.
Bij filosofie gingen we werken over hoe je bent. Dit deden we in twee
groepen je moest bedenken wat echt bij je past. Hierna gingen de
kinderen die voor de tweede keer er waren samen werkings opdrachten
doen. De nieuwe kinderen raket tijd.

Donderdag 21 januari 2016, door Zul

Vandaag was de laatste dag op de Raket in periode 13. Eerst gingen we ontbijten. Juf Bernadette was er ook. Iedereen had iets meegenomen voor het ontbijt. Het was heel gezellig en er was veel eten. Na het eten gingen we de tafels schuiven en een beetje opruimen. Daarna mocht je een spelletje doen.Toen was het pauze, we gingen eten en drinken en daarna naar buiten. Het was best glad maar we zijn toch naar buiten gegaan. Daarna kwam Dian en we moesten 3 vragen invullen over de axenroos. Dat kan worden uitgelegd met behulp van eigenschappen die bij dieren horen. Voorbeeld: een slecht gemutste havik geeft kritiek op anderen en een goed gemutste poes geniet. Daarna splitste de juffen ons in 2 groepen. De ene ging met Dian mee naar de gymzaal om oefeningen te doen, de anderen gingen verder met de les over vliegtuigjes (zie donderdag 14 januari voor meer over de les met vliegtuigjes). Na een half uur ging de andere groep naar Dian en daar gingen we eerst nog even wat bespreken over de vragen die we in de klas hadden ingevuld. Na het bespreken gingen we 2 oefeningen doen. Bij de eerste oefening moesten we een stok op de grond neerleggen met onze wijsvinger. We moesten onze wijsvinger recht houden en we mochten er niet mee bewegen. De eerste keer lukte het nog niet maar bij de tweede wel. Daarna deden we de tweede oefening. Daarbij moesten we met 7 kinderen proberen aan de overkant te komen met bijvoorbeeld 10 voeten. Toen moesten we proberen om met onze oplossingen aan de overkant te komen. Eerst met tien voeten, daarna met 8, daarna met 6, daarna met 4, toen met 2 en ten slotte met 0. Toen we klaar waren moesten we weer een paar vragen beantwoorden over welke eigenschappen van welk dier je had gebruikt tijdens de oefeningen. Daarna gingen terug naar de klas en afcheid nemen van elkaar en de leuke momenten van de periode bespreken. Voor sommige kinderen zoals mij is de Raket afgelopen, maar er komen ook een paar de volgende periode terug.

Donderdag 14 januari 2016, door Timo

Vandaag hebben net zo als altijd debat gedaan en dan weer een project. Dit keer was project vliegtuigjes vouwen, dat klinkt gek maar het was wel leuk. We moesten eerst zelf een vliegtuigje vouwen. Als je dat niet wist dan kon je met een uitleg het doen. Dan moest je een testvlucht maken en dat opschrijven op een storingsblad. Toen gingen we tweetallen vormen ( een drietal ). Met je groepje moest je samen een probleem oplossen en zo je eigen vliegtuigje verbeteren. In de test zone kon je je vliegtuigje testen. Toen iedereen klaar was ging je het nog een keer testen. bijna alle vliegtuigjes deden het, en elk vliegtuigje was beter dan de eerste keer. En we gingen nog een keer bespreken hoe het ging. En moesten ook een vragenblad invullen over de Raket. We deden daarna gewoon weer filosofie. En de laatste keer rakettijd.

Donderdag 7 januari 2016, door Jonathan Simon Voorberg van der Waal-Witter

Vandaag hadden we een klein projectje. Het ging over interviewen. Het onderwerp was Ethiopië.  

Eerst keken we een filmpje van het Jeugdjournaal. Het ging over een kind dat arm was en in Ethiopië leefde. Hij woonde in een huis wat heel mooi leek maar van binnen was het nog gammeler dan het gammelste huis in Nederland.  De jongen had weinig eten en moest werken voor zijn familie. Hij vervoerde mensen met een paard en wagen en vroeg daarvoor geld. Hij was een soort taxi. Zelf had hij helemaal geen water. Dat haalde hij uit een soort grote tuinslang waarmee hij kratten vulde voor thuis. 

Er kwam speciaal voor ons helemaal uit Ethiopie een man die we konden interviewen. Hij heette Chewy. We maakten vier groepjes met alle vier een eigen onderwerp. We moesten de vragen van ons groepje op papier zetten en dit vertalen naar het Engels omdat de man geen Nederlands sprak. De antwoorden van Chewy werden vertaald door de juf. En de kinderen die het zelf konden verstaan hoefde dit niet. 

Chewy vertelde bijvoorbeeld dat de hardlopers in zijn land op hoogte trainen zodat ze in lage landen sneller zijn. En hij vertelde dat er niet veel gevaarlijke dieren leefden in Ethiopie. Hij vertelde ook dat de mensen in Ethiopie geen tuinhekjes gebruikten om hun land te beschermen, maar cactussen. Je zou denken dat je met een mes zo de cactussen zo kapot kan maken, maar ze staan zo dicht tegen elkaar aan dat dit niet lukt zonder een stuk of twintig stekels in je te krijgen. 

Op het einde kreeg Chewy een beloning. Het waren allemaal Nederlandse spulletje die er in zijn land niet waren. Het waren twee repen chocolade, een fietsbel en een fietslamp. Ik denk dat hij nu een stuk veiliger is in het verkeer!

Meer heb ik niet te vertellen, dus….toedaloe!

Jonathan

Donderdag 10 december 2015, door Femke

Hallo allemaal, 

Vandaag ga ik vertellen wat we allemaal in de plusklas hebben gedaan. Vandaag hadden we een andere ochtend dan normaal. Aan het einde van de ochtend gingen we namelijk iets nieuws leren over samenwerken. Hoe dat het beste kan en wat we nog wilden leren. Dit werd begeleid door Dian. Zij heeft ons allerlei opdrachten laten doen. De eerste opdracht was ‘hoepel verwisselen’, met elkaar hebben we nagedacht over een goede tactiek waarbij de tikker zo lang mogelijk in het midden zou blijven terwijl er een hoepel vrij was. De tikker moest namelijk zo snel mogelijk in een hoepel komen te staan. Na deze opdracht schreven we op wat er beter kon en wat er goed ging. Wat ik zelf heel erg goed vond gaan was het oogcontact met elkaar te maken en af te spreken wanneer we gaan rennen. Maar wat ik vond wat beter kon was dat we ons aan het plan hielden, want voor de oefening hadden we een soort tactiek bedacht. En dan de laatste oefening. Met onze ogen dicht moesten we een hand vast houden, maar kwamen we dus in de knoop. Met de samenwerking van elkaar moesten we uit de knoop komen al was dat soms wel erg lastig. Deze ochtend hebben we heel veel nieuwe dingen geleerd bijvoorbeeld dat samenwerken heel erg belangrijk is! En dat je elkaar goed moet kunnen vertrouwen. Het was een erg leuke dag en het was heel gezellig met de klas.

 

Donderdag 3 december 2015, door Jesper R

Vandaag gingen we voor de laatste keer naar het Calvijn voor een leuke les. 

In deze les gingen we bruggen bouwen van spaghetti. 

Eerst kregen uitleg over de sterkste constructie. 

De driehoek constructie is de sterkste.  

Toen  gingen we in tweetallen aan de slag.  

Je moest eerst een tekening maken van hoe jouw  brug er uit ging zien.  

Je moest met houtlijm acht spaghettisliertjes aan elkaar maken. 

Je kreeg daarvoor een lijm pistool en houtlijm de lijm die uit het pistool kwam was 100°C. 

Toen de brug klaar was werden er gewichten aan gehangen. 

De brug die het sterkst was kon wel 2350 gram houden. 

Dat was de brug van Max en Erik.  

Zelf ben ik tweede geworden met 2300 gram. 

Het leukste wat ik heb gedaan was het werken met het lijmpistool   

Donderdag 26 november 2015, door Joost

We gingen met de auto naar het Calvijn. We gingen naar het lokaal 212. Daar kregen we een les over DNA. Eerst keken we twee filmpjes over DNA. Daarna gingen we vragen beantwoorden over de filmpjes. Daarna begonnen de dingen die je moest doen om je DNA zichtbaar te maken. 

Je moest 8 ml  zoutoplossing in je mond doen en op je wang kauwen.  

Toen moest je het terug spugen. Toen moest er zeepoplossing bij. Daarna moest het 1 min in de trilmachine en 5 min in een waterbad. Toen gingen er 3 druppels lenzenvloeistof bij. Daarna moest je het reageerbuisje 5 min in je hand houden. Daarna moest de reageerbuis nog even in de trilmachine. Toen moest er 5 ml alcohol in de buis. Daardoor ontstonden belletjes die het DNA mee naar boven namen. De juf van het Calvijn haalde het DNA uit de reageerbuis en deed het in een cupje en toen gingen we naar huis.

Donderdag 19 november 2015, door Tobias

Vandaag gingen we naar het Calvijn, in het lokaal zagen we dat er een kluis was opengebroken. Ons werd gevraagd om het op te lossen. De dader moest natuurlijk ontdekt worden, daarom gingen we kijken welke vingerafdruk overeenkwam met de vingerafdruk op de kluis. We moesten ook kijken  van wie de gevonden vezel was. Er was ook een vreemde stof gevonden, daarom moesten  we kijken welke stof dat was door te kijken hoe de stoffen reageren. Het was heel leuk om detective te zijn op Calvijn.  De dader is natuurlijk gevonden, het was Dhr. K. Nal.

Donderdag 12 november 2015, door Zul

Vandaag gingen we naar het Calvijn. Dat is een middelbareschool. Deze periode krijgen we viet lessen op het Calvijn. Dit was de eerste. Rond kwart voor negen vertrokken we naar het Calvijn. Daar kregen we les over robots. Als eerste ging er een meneer vertellen over soorten robots, wat ze doen en over de toekomst. Soms liet de meneer ook wat filmpjes zien. Daarna moesten we robots progammeren op de computer en testjes doen met robots. Je moest samenwerken met iemand. De kinderen die al langer in de raket zaten dan andere moesten met sensoren werken. Dat moest ik ook. Dat was echt heel leuk. We gingen ongeveer een half uur progammeren want daarna gingen we eten en drinken. Daarna gingen we even naar buiten. Na de pauze gingen we gewoon weer verder met progammeren. Wat ik leuk vond is dat ze in het lokaal waar wij les kregen over robots ook 3d printers stonden. Die printers waren echt gaaf! Rond half twaalf gingen we nog een paar minuten nabespreken. Daarna was het tijd en moesten we terug naar de raket. Het was ongeveer tien voor twaalf toen we weer bij de raket waren. In de raket gingen we nog even nabebespreken. Ten slotte was het twaalf uur en was de raketochtend voorbij. Het was een leuke en leerzame ochtend!

 

Donderdag 5 november 2015, door Jasmijn

Vandaag hadden we een interessante stelling. De stelling was: Gezond eten is saai! Bijna iedereen was het er niet mee eens. Maar je krijgt kaartjes, groen of geel. Sommige kinderen mogen nog kiezen, anderen hebben een verplichte mening.

Er werd goed op elkaar ingegaan. Zo waren er argumenten als gezond eten is saai, omdat je het vaak eet. Die werden dan ontkracht door tegenargumenten als maar je hebt gezond eten wel nodig.

Donderdag 29 oktober 2015, door Erik

Vandaag had ik echt zin in de dag. Het leukste vond ik filosofie. Ik vond filosofie het leukst omdat ik het handig vind voor later. Het is handig want je weet dan beter wat je zou kunnen doen en  wie je het beste zou kunnen vertrouwen of juist niet. En ik heb veel geleerd vandaag.

Donderdag 15 oktober 2015, door Ryan

Vandaag zijn we naar het planetarium in Rijsoord geweest. Eerst kregen we een ruimtepak te zien van iemand uit Rusland. Daarna gingen we naar een hele grote kamer met allemaal stoelen. We gingen op de stoelen zitten en op het plafond was een hele grote 3d film te zien over maanlandingen. Toen dat was afgelopen gingen we in een tijdmachine zitten en toen was er een soort ruimte reis naar vroeger.

Donderdag 8 oktober 2015, door Yanairo

 Vandaag heeft iedereen een presentatie gedaan in tweetallen. Er waren twee kinderen die het alleen moesten doen, want er waren twee kinderen ziek. Je mocht je eigen onderwerp kiezen, maar het moest gaan over Kunst van alle dag. Ik zelf had het onderwerp mode. Ik vond het heel goed gaan. Een tip die de juf gaf was iets rustiger praten. Ik en Femke hadden heel veel samengewerkt en informatie opgezocht. We hadden het heel leuk samen.

Donderdag 1 oktober 2015, door Max

Vandaag hebben we een debat gedaan en de stelling was: “Een hond in de klas leidt af”. In Denemarken is  een school daar hebben ze honden in de klassen . Dat is omdat ze zich dan beter konden concentreren. Het debat duurt 10 minuten. Ik was er mee oneens ….. maar ik kreeg een groen kaartje dat betekent dat je het er eens moet zijn. En een geel kaartje betekent oneens. De juf geeft je een mening om te leren dat je ook de argumenten van iemand anders begrijpt.

Donderdag 24 september 2015, door Christiaan

Vandaag hebben we de gebruikelijke dingen gedaan. Dit  stukje gaat over het project. In onze eigen map moesten we een onderwerp kiezen dat te maken had met ‘Kunst van alle dag.’ We moesten in tweetallen een onderwerp kiezen en daarna over het onderwerp minstens drie vragen maken. Het antwoord op de vragen mocht geen ja of nee zijn. En je mocht het antwoord niet een-twee-drie uit je hoofd weten. Vervolgens moest je kiezen hoe je het onderwerp ging presenteren. Eén keer mag in deze periode met zo’n project een PowerPoint maken. Als je gekozen had hoe je het op 8 oktober ging presenteren, moest je gaan invullen hoe je informatie over je onderwerp ging zoeken. Daarna moest je het aan de juf laten zien en die moest beoordelen of je onderwerp en de vragen goed waren. Als dat het geval was, mocht je beginnen met de informatie opzoeken. Die moest je dan op een blaadje zetten of meteen in de computer zetten. Volgende week mag je er weer in je tweetal aan verder werken. Voor vandaag kreeg je een uur de tijd. Als iedereen alles had opgeslagen bespraken we nog hoe het ging. De samenwerking bijvoorbeeld. Na het project hebben we gegeten en gedronken. Vervolgens hebben we buiten gespeeld. Na het buiten spelen deden we filosofie en ten slotte Rakettijd.

Donderdag 17 september 2015, door Laurens Jan

Vandaag gingen we naar het nieuwe instituut in Rotterdam. Het was leuk en leerzaam. Wij waren de testgroep. Dat was bijzonder. We hebben gepraat over waarom we kleding hebben en wanneer iets mode is. Ook zagen we oude kleding waar mooie dingen van gemaakt waren. Het was een nuttige dag.

Donderdag 17 september 2015, door Jesper

Excursie naar het nieuwe instituut

Vandaag begon de ochtend niet anders dan anders.

Maar vandaag ging het wel anders want we gingen op excursie. We kwamen binnen en meteen zag je van alles. Er stonden wat poppen met elk twee spiegels, ze waren beplakt met ogen en de rest van je lichaam. Daarna kwam er een vrouw naar ons toe en toen begon de tentoonstelling. Als eerst gingen we naar de spiegels  die je zag als je binnenkwam. Ze stonden zo tegenover elkaar dat je jezelf tig keer zag (dit hadden we ook een keer eerder gehad met een excursie naar Boijmans). Daarna gingen we naar een paar paspoppen met kleren waarvan ze zeggen dat het de mode van deze herfst word. Je zag 4 vrouwen en 2 mannen. Ze hadden allemaal aparte outfits aan. Daarna gingen we naar allemaal jurken van een Zwitserse mevrouw. Er hingen zeker wel meer dan 50 jurken. Daarna gingen terug in de tijd van mode, want je zag outfits van 1920,1930,1940,1960 het ziet er heel erg anders uit dan de mode van nu. Daarna kregen we een opdracht en die opdracht was: wie de mode mocht bepalen? De

moderedactie, de ontwerper of het publiek. Toen we iets verder liepen toen zagen we een enorme lap gehaakt en toen moesten we raden waar van het gemaakt was. Het was gemaakt van oude kleren. Daarna gingen we kijken hoe hoog die lap was. Op de vierde verdieping stopten de lap dus hij was echt heel lang. En weer daarna gingen we kijken hoe die draden gemaakt werden en je mocht ook zelf een slimme draad verzinnen. Ten slotte mochten we raden hoe zwaar die lap was dat weten nog niet dat word nog gemaild. Ik vond het erg leuk dat ik dit mocht doen.

 

Donderdag 10 september 2015, door Timo

Vandaag is de tweede keer in periode 13. We begonnen met debat over: “Het is belangrijk dat Nederlanders vluchtelingen  helpen”. We begonnen met 4 oneens en 12 eens aan het einde was het 3 oneens en 13 eens. Daarna was de opdracht een knikkerbaan  maken maar de knikker moest er zo lang mogelijk over doen naar het eind. Het was belangrijk om praktisch te denken. Sommige knikkerbanen werkten maar sommige knikkerbanen ook niet, 5.3 seconde was het langzaamst. We bespraken ook na hoe dat kwam. Daarna werd het tijd voor filosofie over: “Ben jij hetzelfde als andere mensen? En over zijn jongens en meisjes hetzelfde?” En dan rakettijd met kinderen die een taal doen ( Spaans, Frans en chinees) en kinderen die een project doen over de Verenigde Staten of over Egypte of nog andere dingen.  Het was een leuke en leerzame dag. 

Donderdag 9 oktober, door Yangseng en Robin

Gisteren hebben we een feestje gevierd omdat de Raket 5 jaar bestaat. Als je binnen kwam kreeg je een sticker met daarop je naam. Je moest toen je jas ophangen en je sticker op je borst plakken. Daarna ging je naar boven en de 3 fantastische vragen beantwoorden. In de zaal kon je drinken halen en buiten kon je friet halen met een snackje. Na het eten gingen de juffen een verhaal voorlezen over een raket (het verhaal staat op de site onder het kopje: historie). Toen het verhaal afgelopen was ging Joris Lutz optreden. Hij zong een liedje dat nog geen titel had, die mochten we zelf verzinnen. Hij ging ook een verhaal vertellen over iemand die in zijn woonboot lag te luieren en daarna een kleine windmolen voor in huis ging uitvinden. Hij had ook nog een quiz verzonnen en toen het afgelopen was kreeg je een USB stick van de juffen mee naar huis. Het was een heel leuk feestje!

 

Donderdag 2 oktober, door Tutijn

Hallo ik ben Tutijn. Ik zit in de Raket. Ik ga jullie vertellen wat ik doe in de Raket en wat ik leuk vind aan de Raket. Ik werk in de Raket met Kapla. Het klinkt kinderachtig maar het is goed voor je doorzettingsvermogen en voor de concentratie. En het is leuk. Wat ik leuk vind aan de Raket is: Je maakt leuke en leerzame uitstapjes.